(PressFire.no): Etter det voldsomme julesalget, var det tydelig at 2012 var et uhyre godt år for byggespillet «Minecraft».
Svenske IT24 fikk i helgen tak i utvikler Mojangs regnskapstall, og det er klart at de svenske spillhodene har levert et resultat de fleste selskaper bare kan drømme om.
Det lille spillstudioet omsatte etter sigende for 1,5 milliarder svenske kroner i fjor. 580 millioner av dem skal være rent overskudd, ifølge nettstedet.
Da bør det nevnes at 640 millioner svenske kroner av potten gikk rett til Markus Persson, mannen som selv skapte spillet og stiftet Mojang.
Det svenske nettstedet estimerer at Notch, som han kaller seg, har sopet inn over én milliard svenske kroner personlig.
I fjor ga han bort sitt personlige utbytte på 27 millioner svenske kroner til de knappe 20 ansatte.
– Det er nesten vanskelig å tro, du har lett for å bli fartsblind på dette selskapet fordi alt går så godt. Når man ser disse sifrene, må man klype seg i armen, uttalte Mojang-direktør Carl Manneh i helga.
Ifølge Eurogamers beregninger solgte det LEGO-aktige spillet over 15 millioner eksemplarer på tvers av ulike plattformer i fjor. Opp mot 20 millioner eksemplarer skal være solgt gjennom hele levetiden.
På spørsmål fra IT24 om suksessen snart må ta slutt, forklarer direktøren at de jobber med å åpne helt nye markeder for klossevidunderet.
- «Minecraft» er en egen kraft nå, det ruller bare videre. Det er mange markeder vi fortsatt ikke er særlig sterke i - hvor mange spiller det men få har betalt, fordi betalingsordningen vår er begrenset, forteller Manneh.
I tillegg pønsker de på det turbaserte strategispillet «Scrolls» og romutforskningsmysteriet «0x10c». Å prøve å spå suksessen deres har Manneh likevel lagt fra seg.
- Da vi stiftet firmaet høsten 2010, lagde vi et budsjett for det første året. Etter tre måneder måtte vi forkaste det, fordi det ble irrelevant. Det føles sånn nå også, det er ingen bra måter å forutse hvor mye penger vi kommer til å tjene.