STOCKHOLM (PressFire.no): Skaperne av «NHL» vet at de har gjort noe riktig, etter tjukt med toppkarakterer og «årets spill»-priser de siste årene. Siste utgave ble nylig sluppet, og landet på en solid femmer hos oss.
Da PressFire møtte topprodusent Sean Ramjagsingh i Stockholm nylig i forbindelse med lanseringen av «NHL 12», fortalte han om et vennlig, kompetetivt forhold innad i EA Sports i Vancouver, som også lager blant annet «Madden» og «FIFA».
- Vi legger mye press på oss selv fra år til år for å virkelig innovere og heve lista for sportsspill. Målet er alltid å komme opp med den neste store tingen, som de andre også vil ha i sine spill, forteller Ramjagsingh til PressFire.
Fysikk i sanntid var for eksempel noe som ble introdusert med «NHL 11» i fjor. Fysikkmotoren har de delt på tvers av teamene, og i år er det fotballtaklingene som får mer saft i seg, med oppdatert fysikk som en av de store nyhetene i nærstående «FIFA 12».
- Vi har samme grunnleggende fysikkmotor, som vi gjør hockey ut av, og «FIFA» gjør fotball ut av, sier Ramjagsingh.
Sportspillene har også et annet, desto viktigere påskudd for å innovere: Å skulle fornye seg selv fra år til år. Det er en kontinuerlig utfordring for dem alle.
- Vi prøver å få plass til så mye innhold som mulig hvert år, og noen ganger får vi ikke plass til alt. Det første vi gjør med neste spill da er å få inn det vi har liggende, dersom det fortsatt henger på greip i forhold til utviklingen av spill og av ishockey. Og så ser vi på responsen fra fans. Hva de tenker og hva de ønsker, forteller produsenten.
Noe vi riktignok ikke vil få se på en stund ennå, er en helt ny, grunnleggende spillmotor. Det nåværende rammeverket har stått i fem år.
- Hvor lenge vi har hatt denne motoren avhenger av hvordan du definerer det. Kjernen i den er rimelig suksessfull, og vi fortsetter hele tiden å bygge på den. Det er fortsatt en masse muligheter for vekst på denne motoren. Vi har lagt til blant annet fysikk i sanntid og årets «full contact physics engine», sier Ramjagsingh.
Han mener det ikke er hensiktsmessig å skrive om hele motoren fra bunnen, noe som ville krevd en masse ressurser over lengre tid.
- Når en ser etter å gjøre et stort hopp fra år til år, så vil det å lage en ny motor innebære å bli stående med akkurat de samme funksjonene, men med en annen motor til å kjøre dem. Fordelene av den vil først komme i spill nummer to, eller tre, eller fire, med motoren. Jeg mener det er mye vi fortsatt kan gjøre ut ifra grunnlaget vi allerede har, sier han.
Ramjagsingh mener utviklingen i ett av EA Sports-teamene bør komme alle til gode.
- Vi vil se mye mer av slikt samarbeid fremover. Vi gjør en god jobb i å dele ideer og teknologi når noen av teamene kommer opp med en innovasjon som tar sportsspill et steg videre. Da kan vi alle dra fordel av det, og ikke minst får alle spillere nyte godene, uavhengig av hvilken sport de er interesserte i, sier han.
Og «NHL» vil gjøre sitt for å dra lasset.
- Vi prøver å dytte grensene for denne generasjonen konsoller, mens vi ser etter den neste store innovasjonen.
«NHL 12» er nå lansert til PlayStation 3 og Xbox 360.