(PressFire.no): Fan-festen QuakeCon gikk av stabelen i forrige uke, og startet med et over tre timer langt foredrag fra veteranen John Carmack – der han blant annet synset om de nye konsollene fra Sony og Microsoft.
«Rage», som kom ut for to år siden, har ledet an med innovasjoner som senere har blitt med i utviklingen av den nye spillmotoren id Tech 5, og skal få nye prosjekter fra denne kanten til å skinne på nye konsoller og pc.
En av grunnleggerne i id Software, Tim Willits, setter døra på gløtt for en «Rage»-oppfølger i et intervju med Joystiq gjort i forbindelse med QuakeCon.
- Jeg er stolt over det vi gjorde, jeg er stolt av universet vi bygde. Denne serien er ikke død, sier Willits rett ut.
Han vil ikke forplikte seg med noe mer konkret på nåværende tidspunkt som kan få opp forventningene om «Rage 2».
- Vi gjør ikke noe med dette med én gang. Men da jeg designet universet, gjorde jeg det på en slik måte at det vil være enkelt å gå tilbake til det. Jeg er fornøyd med at vi lagde noe som var annerledes – det var ikke som de andre spillene vi har lagd gjennom åra, sier Willits.
Id Tech 5 blir åpenbart sentral for fremdriften og de neste spillene fra denne kanten. Det skal være en potent og fleksibel teknologi, forteller Tim Willits oppskriftsmessig.
- Vi prøvde å lage én spillmotor som funker til alt. Det hjelper oss å lage en robust teknologi der vi, som også John Carmack har vært inne på, kan legge til elementer basert på de nye konsollene. Dette gjør det mulig å lage forskjellige typer spill fordi teknologien er fleksibel, robust og fungerer på alt.
I et annet intervju fra den sista uka, kommer det fram at «Doom 4»-prosjektet fortsatt ikke er klar til å se dagens lys. Denne oppfølgeren har id Software jobbet med i en årrekke, men spillet har møtt flere utfordringer.
Det kom til et punkt der de satt og jobbet med et spill som ikke lenger føltes som «Doom», innrømmer de. Derfor vraket id Software prosjektet – og begynte med «Doom 4» på nytt.
- Det var ikke bare én ting som var feil, sier PR-sjef Pete Hines om «Doom 4»-versjonen de ga opp.
- Det var ikke tilfellet at den kunstneriske retningen var feil, eller programmeringen slurvete. Hvert spill har sin egen ånd. Hvis du spilte «Rage», fant du den fort. «Doom 4» hadde ikke den ånden, det hadde ikke sjel og heller ikke personlighet. Det led under en smule schizofreni, eller litt identitetskrise, forteller Willits til IGN.
«Doom 4» ble først annonsert for fem år siden. I 2011 gikk det rykter om at hele prosjektet var kansellert, men i realiteten var det i denne perioden at oppfølgeren ble påbegynt igjen med et nytt fokus.
I løpet av de siste åra har det lekket en hel del bilder fra «Doom 4», stort sett av en konseptuell opprinnelse. Disse er ikke representative for hvordan spillet ser ut i dag, understrekte designsjef Matthew Hooper i fjor.