(PressFire.no): «FIFA 12» er allerede en bestselger. Spillet har overgått forgjengeren, og fortsetter å knuse rekorder. PressFire snakket nylig med Santiago Jaramillo, en av hovedprodusentene bak fotballspillet, i forbindelse med sesongpremieren av National Geographic Channels Megafabrikker.
Programmet, som vises i kveld, avlegger nettopp EA Canada og «FIFA 12»-teamet et besøk – der vi får et grundig innblikk i prosessen bak fotballspillet.
Vi klarte ikke å dy oss, og fisket samtidig litt om «FIFA»-fremtiden i samme slengen. Produksjonen av «FIFA 13» er allerede godt i gang, det er helt sikkert, selv om det ikke har blitt sagt noe om dette spillet fra offisielt hold enda.
Gary Paterson, sjefen bak det snart lanseringsklare «FIFA Street», fortalte nylig i et intervju med Eurogamer at hans folk har gjort noen endringer med ballkontroll og driblingen, basert på teknologien i «FIFA 12».
Paterson sa da at «FIFA 13»-teamet nå vurderer noe av dette til høstens fotballspill.
Dette bekrefter Santiago Jaramillo.
- Mens vi holdt på å gjøre oss ferdige med «FIFA 12», kunne Gary og hans folk ta over teknologien vår og utvikle sine egne ting på dette fundamentet. Animasjonene er nå bedre (til «FIFA Street» – journ. merk.), de har lagd en ny type ballkontroll til «Street», og polert precision dribbling ytterligere, forteller Santiago Jaramillo til PressFire.
- Paterson og teamet hans gjorde den jobben utenfor vår produksjonssyklus – noe som bare var mulig å få til fordi han jobbet med en grunnmur vi hadde lagd til «FIFA 12».
Jaramillo sier «FIFA 13»-utviklerne nå fortløpende vurderer å «hente tilbake» noe av det «Street»-folka har jobbet med for seg selv i månedene etter «FIFA 12»-slippet, siden disse to avdelingene sitter bare noen meter unna hverandre – men altså ble skilt ved fødselen til «FIFA 12» i fjor høst.
Ettersom de seneste årenes «FIFA» stadig har overgått hverandre i salg, og vi nå nærmer oss siste etappe med dagens konsoller, er det interessant å høre Jaramillos syn på fremtiden.
Det har versert rykter om en oppfølger til både Xbox 360 og PlayStation 3 de siste månedene, selv om både Sony og Microsoft i tur har bedyret at det ikke vil bli snakk om nye hjemmekonsoller i år.
- Vi har gitt ut noen virkelig gode spill i fire-fem år nå. De blir bare større og bedre, og kommer stadig ut på nye plattformer. Nå i disse dager til PlayStation Vita.
- På den ene siden opplevde vi et løft i form av ny teknologi som ble tilgjengelig gjennom Xbox 360 og PlayStation 3. Teknologiske fremskritt kommer enten gjennom slik innovasjon, altså fra hardwaren, eller så er vi nødt til å sørge for en slik utvikling selv.
- Fysikkmotoren Player Impact Engine er et eksempel på sistnevnte, sier Jaramillo.
I en tid der den teknologiske utviklingen er i ferd med å bremse, der PS3 og Xbox 360 snart har vist oss de fleste triksene sine, setter det altså større krav til at «FIFA»-teamet selv er nødt til å trylle og lage meningsfulle nyheter.
Jaramillo sier de tre store innovasjonene fra «FIFA 12» - tactical defending, den mer realistiske fysikkmotoren player impact engine og precission dribbling – utvilsomt vil danne kjernen for det neste «FIFA».
- Det var et helt riktig tidspunkt for oss å implementere disse nyhetene. De kompletterer hverandre, og vil spille en rolle for «FIFA» fremover. For eksempel vil vi se på hvordan vi kan få utvidet Impact Engine, og bruke disse innovasjonene fra «FIFA 12» som et springbrett.
Megafabrikker drar på besøk til «FIFA 12»-teamet i kveldens program, som starter klokka 22:30 på National Geographic Channel. Her er en smakebit fra denne dokumentaren: