(PressFire.no): Siden Wii U ble vist for aller første gang i fjor, har det vært spekulert i om tablet-kontrolleren, Wii U GamePad, bare blir forbeholdt én spiller.
På E3 i fjor sa Nintendo at det ble med den ene til deres neste konsoll.
Men Nintendo har jobbet i skjul med å få til støtte for to. I november i fjor hevdet en spillutviklerkilde dette overfor Develop.
USA-sjefen for Nintendo, Reggie Fils-Aime, bekreftet tirsdag kveld at Wii U støtter to tablet samtidig. Dette åpnet ballet for Nintendos pressekonferanse på E3.
Like før hadde Shigeru Miyamoto vært på podiet for å vise «Pikmin 3». «New Super Mario Bros. U» ble deretter annonsert, et klassisk «Mario» i 2D-stil.
Førstnevnte gir oss et gjensyn med de søte Pikmin-skapningene i strategiserien som har fått så mye skryt. Nytt denne gang er nye sorter Pikmin (vi fikk se en sten-utgave) og at det er fire kontrollerbare figurer i spillet.
Kontrollmessig byr også den nye kontrolleren til Wii U på nye måter å kommandere de søte små.
Warner Bros. og Rocksteady var også på scenen for å fortelle om «Batman Arkham City: Armored Edition». Det ble hintet om at dette blir en lanseringstittel når Wii U kommer før jul, og spillet får nye funksjoner sammenlignet med versjonene til pc, PS3 og Xbox 360.
Den trykkfølsomme skjermen på kontrolleren brukes til å styre noen av Batmans mange leketøy og gi nye kameravinkler når du fyrer av gårde for eksempel en batarang.
LES MER: Nintendo røpte hemmeligheter om Wii U for noen dager siden også
Noen 3DS-spill ble nevntSelv om det er forskuttert en egen 3DS-pressekonferanse klokken 03 i natt norsk tid, ble det likevel drysset litt nytt om Nintendos håndholdte: «Castlevania: Lords of Shadow», «Epic Mickey: Power of Illusion», «Scribblenauts Unlimited», «Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance», «Paper Mario: Sticker Star» og «New Super Mario Bros. 2».
«Scribblenauts Unlimited» kommer også på Wii U, og som med de forrige spillene kan du her skrive inn bortimot hva det måtte være – også dukker det opp i spillet.
Nytt er at du nå også kan lage dine egne objekter og skapninger, for så å dele disse online. Vi fikk for eksempel se noen som lagde en drage på hjul med hanekam.
En kavalkade av spillvideoer avslørte at «Mass Effect 3» også er på vei, sammen med «Tekken Tag Tournament 2», «Trine 2: Directors Cut», «Ninja Gaiden 3» og «Aliens Colonial Marines».
Ut over dette var det et noe slankt tilbud av spill, men Ubisoft kom på scenen med sitt «ZombiU», et førstepersons skytespill hvor «et bitt gjør at du er ferdig». Wii U-tableten ble brukt som ryggsekk, skanner og kikkertsikte i demonstrasjonen.
Ubisoft hadde generelt en god bråte spill til plattformen, med «Rayman Legends»,«Assassin’s Creed 3», «Just Dance 4» og en rekke mindre partyspill – uten at vi fikk se så mye til disse annet enn små klipp.
Det kanskje mest interessante spillet som ble vist var «Lego City Undercover», et Lego-spill som mikser alles favorittklosser med noe så usannsynlig som «Grand Theft Auto».
En åpen verden, mye humoristisk action og et plott som fikk oss til å trekke på smilebåndet flere ganger bare i traileren gjør at vi ser frem til dette.
Se video av spillet i bunn av saken her.
Til slutt viste Nintendo frem det de håper skal være Wii Us svar på «Wii Sports». Altså spillet som definerer konsollen, og som lar folk få oppleve hvorfor den nye kontrolleren er slik den er.
Det var vanskelig å la seg fenge veldig av konferansen til den japanske spillgiganten, og selv med lovnader om at de nå endelig skulle vise frem hva konsollen var god for falt det hele litt mellom stolene.
Tredjepartsstøtten ser riktignok ut til å være langt bedre enn før, men likevel er det skuffende å se at mye av denne støtten består av spill som allerede er utgitt.
At Nintendo selv bare presenterte stusselige tre-fire spill de selv jobber med på konsollen gir nesten ikke mening når vi bare er få måneder unna lansering.
Ikke fikk vi noen særlig gode grunner til hvorfor vi eventuelt skulle velge en Wii U-versjon av spill som «Assassin’s Creed 3» over de andre, og grafisk var det vanskelig å se om konsollen gir oss mer enn de gamle HD-konsollene – noe som sikkert igjen skyldes fokuset på spill som allerede er ute.
En liste over spill som skal komme til Wii U før jul er blitt sluppet på nettet, og den tegner en ganske blek høst.
Hvor er spillene fra EA? Activision? Hva med interne Nintendo-studioer som Retro?
Brukte virkelig Nintendo et helt år på å forberede seg på å vise frem konsollen på nytt, og endte opp med dette? Hvorfor brukte de et helt segment av dyrebar tid på å vise frem et spill som kom ut for lenge siden hos motstanderne? Spørsmålene er mange.