(PressFire.no): Hva om hele stua di blir et eneste stort lerret, som projiserer 3D-bilder mens du kjemper sammen med dine kamerater i «Call of Duty»?
Gritsko Perez er mannen bak en slik oppfinnelse. Perez står på lønningslista til Microsoft.
Tidligere denne uka snuste Patently Apple opp patentsøknaden som sikrer det amerikanske selskapet rettighetene til Immersive Display Experience, som dette futuristiske konseptet er døpt.
Hvorfor oppgradere til en større flatskjerm når du kan ta i bruk et helt rom for å sikre deg den beste og utvilsomt største spillopplevelsen?
Det er langt fra sikkert at dette noen gang blir en realitet og ender opp i de tusen hjem. En patentsøknad er ingen garanti for at dette automatisk blir en hyllevare.
Men Microsoft har i hvert fall sikret seg eierskap til 3D-opplevelsen som kan farge stua di med underholdning.
Dette «miljø-displayet», som patentsøknaden omtaler det som, kan projisere 360-graders spillverdener spredt over stuas fire vegger.
Oppsettet du trenger for å få en slik opplevelse består foruten en tv og Xbox-spillkonsoll også av et 3D-dybdekamera som ved hjelp av infrarøde stråler registrerer hvor personen som spiller befinner seg i rommet. Altså nøyaktig hvor strålen brytes.
Microsoft hinter i patentsøknaden (datert 2. mars 2011, men publisert denne måneden) at Immersive Display Experience fint kan pares med Kinect.
Hvordan, er det vanskelig å spå, men opplevelsen kan bli dypere om Kinect-sensoren hjelper til med å fastslå forskjellige bevegelser og krumspring foran kamera og sensor.
Computer and Videogames skriver at de mystiske Kinect-brillene også omtales i patentsøknaden. Brillene er foreløpig topphemmelig utstyr som kan bli lansert sammen med en ny og oppgradert Kinect.
Dette røpet Microsoft selv i en presentasjon på 56 sider som havnet på avveie i juni. Her blir strategier og planer for perioden 2011-2015 brettet ut.
I denne 56 sider lange presentasjonen blir det nevnt at Kinect 2 får digitale VR-briller som tillegg.
Kinect 2 er planlagt lansert sammen med en ny Xbox høsten 2013, mens disse VR-brillene kommer året etter, ifølge dokumentet som Microsofts advokater febrilsk jaktet på i juni – etter at skaden hadde skjedd.
Brillene kan være med på å hjelpe Immersive Display Experience å fastslå hvor du har blikket festet mens du bokstavelig talt befinner deg midt i spillopplevelsen, spekulerer Computer and Videogames.
Brillene kan være med på å gi deg 3D-bilder uansett i hvilken retning du snur deg, og kan interagere fritt i 360 grader.