(PressFire.no): Ringer navnet Adam Orth en bjelle? Mannen skapte storm i spillsamfunnet, og i mediene for sitt utspill rundt Xbox One i fjor.
Orth hadde da en sjefsrolle hos Microsoft, og så seg lei på klagesangen fra spillerne om at Microsoft-konsollen alltid måtte ha tilgang til internett.
Dette «alltid påkoblet»-kravet ble som kjent senere omgjort.
«Deal with it», skrev han på mikrobloggenettstedet Twitter.
Det ble ikke særlig populært. Kritikken haglet fra et svært «engasjert» spillmiljø. Orth og familien skal ha mottatt drapstrusler, og påkjenningen ble til slutt så stor at han valgte å si opp jobben.
Nå skal han føle seg klar for å prøve lykken i spillbransjen igjen, med sitt eget spill - og nettopp denne opplevelsen er inspirasjonen.
–Orth har holdt lav profil i rundt et år, men dukket opp igjen under spillutviklerkonferansen GDC i San Francisco. Der hadde han et foredrag om nettmobbing, og hvordan spillutviklere kan hjelpe hverandre.
– Hvem her har opplevd at folk har ønsket at barna dine dør, eller at du får AIDS eller kreft, spurte Orth under foredraget, og poengterte at dette var av typen tilbakemeldinger han fikk i fjor.
– Vær det skinnende eksempelet som inspirerer andre til å ta grep. Glem aldri den lykken du får eller gir av å skinne lys på det via spillemediet, sa han ifølge spillsiden VG247.
Å sette lys på temaet er noe han nå selv håper å gjøre. Med spillet «Adr1ft» håper Orth å spinne en ny historie og en ny karriere for seg selv i sitt nyoppstartede spillstudio, Three One Zero.
– Dette er hvordan jeg, i ordene til en kjent filosof, valgte å «Deal with it», forklarte Orth til spillsiden Polygon om spillet – og refererer til sine egne tre ord som satte i gang hele reisen.
Spillet tar plass i verdensrommet, der en katastrofe på en rombase fungerer som en metafor for Orths karriere med hatet som ble rettet mot ham.
–Ifølge spillsiden forklarer Orth spillet som en miks av «Half Life», «Journey» og «Gravity».
Du skal kunne oppleve nullgraviditet som astronaut, og du må konstant lete etter oksygen for å fortsette. Orth forklarer spillet som en førstepersonsopplevelse med pusleelementer.
– Flytende stille blant vraket av en ødelagt romstasjon, uten minne og en svært medtatt astronaut-drakt, forsøker den eneste overlevende å finne ut av hva som var grunnen til katastrofen som tok livet av alle om bord, står det på utviklernes side.
For å få spillet ut på markedet har de gått sammen med utgiverne 505 Games, som blant annet har svenske Josef Fares «Brothers: A Tale of Two Sons», «Terraria» og «Payday 2» i stallen.