KÖLN (PressFire.no): Agent 47 kommer tilbake denne vinteren - mer leken enn før.
«Hitman: Absolution» var et av spillene som tjuvstartet, dagen før GamesCom-spillmessen nå offisielt er i gang.
Rammen var en kinosal som fortsatt duftet popcorn etter forrige «Batman»-visning, med plysj på veggene og tre-fire hundre inviterte. Danske IO Interactive annonserte Contracts-modusen til «Hitman» – en måte å være kreativ på i rollen som snikmorder, og som tilfører denne serien et snev av konkurranseinstinkt.
NB! Se video som demonstrerer Contracts-delen av «Hitman» nederst i saken.
Contracts var rosinen i pølsa for denne visningen av «Hitman».
I stedet for å følge det som er hovedmålet i det opprinnelige oppdraget, kan du altså boltre deg ved å endre reglene helt. En kjapp tur innom menyene sørger for det. Du kan selv velge hvem som er de nye målene dine, du kan diktere hvilke hjelpemidler som bør brukes – og designe det hele mens du spiller.
Etterpå deler du oppgaven og utfordrer vennene dine. Hvis du er veldig flink, kan du selvsagt skryte litt etterpå fra menyene.
Contracts er et direkte svar på responsen fra fansen, som tidligere i «Hitman»-sammenheng har uttrykt at dette er noe de vil ha, sa spillutviklerne. Dette er online uten å være online, men også et glimrende initiativ til at du vil la spilldisken stå i pc-en eller konsollen din etter å ha kjørt igjennom historien.
Norske Tore Blystad er spillregissøren som nå jobber flittig med nok et «Hitman». Han var også involvert med det forrige, «Blood Money» (2006). I 2005 hadde forresten Dagbladet et nettmøte med Blystad, der han svarte hvordan han havnet i «Hitman»-land - og Danmark.
Sammen med kollegene sine demonstrerte han Contracts-modusen ved å vise lekelysten de legger opp til.
«Hitman» er synonymt med den slags – det er en sandkasse innenfor noen rammer når det gjelder våpen, feller eller objekter, som sammen med din kreativitet kan bli dødelige feller for de som står på din liste.
Contracts omfavner dette. Da føles det bare helt riktig å gjøre det til en modus der du kjapt kan sammenligne deg med venner og andre spillere, se på resultatlister og prøve å slå rekorder og bestetider. Får du nok penger og bonuser, kan du låse opp nye klær og kostymer. Et kyllingkostyme blant annet, om du har tenkt å legge feller som består av noe med fjær?
Dette Contracts-brettet, som ble lagd av IO-folk på scenen i Köln, fikk etterpå to ulike live-demonstrasjoner som viser allsidigheten.
Ved den første ble det valgt en langt mer snikete tilnærming der Agent 47 bruker miljøet (en leilighet eid av hasjglade aktivister) til å liste seg innpå ofrene.
Tore Blystad fikk utfordringen ved å prøve å slå bestetiden og poengsummen til sin kollega, men ville gjøre det på sin egen måte. Blant annet gjennom å velge en uniform eller bekledning som tillot ham å vekke mindre oppsikt.
Han fant også et musikkanlegg som distraherte politimennene som han ville finte ut. Noen av konstablene snakket til og med til hverandre, og vurderte om de skulle danse disko på jobb, overhørte vi.
Og alt dette mens Agent 47 listet målrettet rundt på jakt etter sitt bytte.
Contracts har få men enkle regler: Du «tegner» opp målene ut i fra en gruppe mennesker som befinner seg på det aktuelle brettet, maks tre personer, og velger selv hvor du vil at exit-punktet skal være når oppdraget er utført.
- Poenget er at du skaper mens du spiller, understreket IO-folka.
Dette er altså ikke nok en generisk kart-editor eller kompliserte verktøy, men levende og dynamisk.
Belønningen du mottar bestemmes i tillegg av om du har klart ulike delmål som er inkludert – for eksempel om du unngår å lage for mye unødig skade.
«Hitman: Absolution» rommer selvsagt mye mer enn bare Contracts-modusen. Denne typen informasjon skal vises, demonstreres og snakkes mye om når GamesCom-messen i Köln nå offisielt er åpnet. PressFire kommer tilbake med enda mer fra Agent 47s Tysklandstur.
«Hitman: Absolution» lanseres til pc, Xbox 360 og PlayStation 3 den 20. november. Her ser du GamesCom-traileren som demonstrerer Contracts-modusen: