- Ikke interessert i å lage et spill som er morsomt

«Beyond: Two Souls» skal heller utfordre intellektet ditt.

31. juli 2012 10:17

(PressFire.no): Mannen som står bak det to år gamle «Heavy Rain» er aktuell med et nytt prosjekt kalt «Beyond: Two Souls». Ambisjonsnivået er skrudd opp flere hakk, kan det virke som.

I hovedrollen finner vi skuespillerinnen Ellen Page («Juno», «Inception»). 

Selvsagt blir merkelapper som «interaktivt drama» og «følelsesmessig reise» brukt for å beskrive Quantic Dream sitt neste.

I «Beyond» har nok Cage og Co. tenkt å spille på alle disse strengene for å få deg til å kjenne en klump i halsen, og virkelig bry deg om figuren som Ellen Page puster liv i.

- Målet er å overraske

Cage understreker i et intervju med Edge at vil lage noe som skal føles annerledes sammenlignet med andre spill på markedet.

Mitt mål er å overraske folk, og å tilby noe som de vil ha uten å vite at de vil ha det. Jeg ønsker å skape en følelsesmessig reise, en unik opplevelse, sier Cage.

- Jeg er ikke interessert i å gi folk “moro”. Jeg vil heller gi dem mening. Jeg har ikke lyst til å utfordre tomlene dine, sier Cage og sikter mot skyte- og actionspillene på markedet som har grodd fast i en konvensjon om en bestemt type spillmekanikk.

- Jeg vil heller utfordre intellektet, sier regissøren til Edge.

- Dette er ikke «X-Men»

I «Beyond», som i «Heavy Rain», kontrollerer du ikke ved bare å trykke på en skyte- og hoppeknapp, men bruker i stedet såkalte Quick Time Events – kombinert med at du også kan trigge ulike kommandoer ved å bevege kameraet.

Ungjenta Jodie er i sentrum i spillet. Hun har selskap av ånden Aiden.

Det er altså overnaturliger elementer i historien. Cage lovte på E3-spillmessen i juni at du kanskje får ta en tur til «den andre siden» om du spiller kortene dine riktig i «Beyond».

Det spesielle er at du kan styre begge, både Jodie og Aiden, og noen ganger selv velge hva som passer best avhengig av situasjonen.

På E3-spillmessen i forrige måned fortalte David Cage til PressFire at han ikke syns dette overnaturlige kommer i veien for det mellommenneskelige dramaet han forsøker å skape.

- Jeg synes ikke overnaturligheten er et hovedtema. Det handler om å være annerledes. Du kan være for høy, for kort – dette er hennes versjon av et problem. Hun har fått en gave, som hun må leve med, på samme måte som at vi alle må leve med våre skavanker.

- Dette er ikke «X-Men», sa Cage til PressFire i forbindelse med at vi fikk en første titt på det neste spillet til franskmannen.

«»

Mer fra Beyond om et par uker?

På Game Developers Conference (GDC) i San Francisco i mars hadde Quantic Dream forskuttert at de ville vise fram en flik av det de nå jobber med.

Der ble teknologidemoen «Kara» vist fram til stor begeistring fra de frammøtte.

Den gang sa Cage at dette ikke er det nye spillet han jobber med, men bare var ment å demonstrere teknologien de har utviklet siden «Heavy Rain». 

På E3 fikk «Beyond: Two Souls» sin debut, med trailer og presentasjoner bak lukkede dører. Flere detaljer fra dette spillet kan komme i forbindelse med den store europeiske spillmessen GamesCom, som sparkes i gang i Köln i midten av august.

«Beyond: Two Souls» utvikles til PlayStation 3. Spillet har foreløpig ikke fått en lanseringsdato, men det snakkes om en utgivelse i begynnelsen av neste år.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3