(PressFire.no): Firemannsforetaket i Hello Games rakk akkurat å presentere sitt ambisiøse prosjekt før de fikk et skikkelig skudd for baugen denne jula.
«No Man’s Sky» ble første gang vist under VGX-prisutdelingen i forrige måned, og var den største snakkisen fra showet. Dette blir et enormt sci-fi-spill med masse frihet:
Ser du en stjerne på himmelen, representerer det et nytt solsystem du kan besøke, lover skaperne.
«No Man’s Sky» og Hello Games, kjent for «Joe Danger»-spillene, hadde definitivt kursen staket ut mot en spennende galakse.
Etter den imponerende debuten skjedde imidlertid det katastrofale: Lokalene til Hello Games ble oversvømt i løpet av stormene som herjet i Storbritannia.
Kontorene til det lille spillstudioet i Guildford like utenfor London fikk gjennomgå.
- En elv i nærheten gikk over sine bredder i går, og MASSE vann strømmet inn virkelig raskt. Bibelske mengder. Det kom til og med inn gjennom vinduene, tvitret Hello Games 1. juledag.
Etter å ha kontaktet forsikringsagenten sin, fikk Hello Games beskjeden de neppe hadde forventet. Bor du i en risikosone for slike naturfenomener, er du heller ikke forsikret for flom, rapporterte spillskaperne noen dager senere.
Det har fått mange til å spørre seg om utviklingen av «No Man’s Sky» blir påvirket, utsatt – eller i verste fall kan velte hele prosjektet.
Men Hello Games klarer seg, de:
- Vi mistet alle pc-ene våre, utstyr, møbler, utviklermaskiner (...). Jeg ønsker ikke å si hva verdien på alt vi mistet er. Det er forferdelig. Trolig [representerer verdien] det samme som å finansiere et lite spill, oppdaterer Sean Murrey på bloggen til studioet.
- Den gode nyheten er at folk har vært virkelig, virkelig snille mot oss. Så overveldende støttende at jeg faktisk ikke vet helt hva jeg skal si.
- Noen av oss jobber hjemmefra. Vi har fylt opp noen containere med de gamle sakene våre, og bygd midlertidige, postapokalyptiske arbeidsstasjoner. Men vi er tilbake, i full fart!
Sean Murray understreker i gårsdagens blogginnlegg at «No Man’s Sky» ikke blir utsatt:
- Det vil jeg ikke tillate!
- Det har vært stunder jeg ønsket å deppe, lide litt, men det er umulig når man er omgitt av denne gjengen. De er ustoppelige. Hvis vi har mistet noe vi jobbet med, tar vi igjen det tapte.
- Vi vil stjele utviklermaskiner. Vi kan komme til å jobbe fra en båt. Uansett hva som kreves (ikke stjelinga, kanskje), skriver han.
Planen har vært å bruke springbrettet av oppmerksomhet, og nysgjerrighet, de fikk fra VGX-visningen før jul til å sette inn høygiret og utvikle «No Man’s Sky». Trolig øke bemanningen hos Hello Games med noen ekstra folk, også.
Murray forteller at mange har tipset at dette tidspunktet er perfekt for å ta prosjektet til Kickstarter, for å kronerulle seg gjennom denne flom-floka.
- Tipper det hadde vært et bra tidspunkt for oss å gjøre dét, økonomisk, og det er veldig mange som har foreslått det. Jeg tror bare ikke det er riktig for «No Man’s Sky» akkurat nå. Vi hadde trolig droppet å spise mat i stedet for å gjøre noe som virker feil til dette spillet.
- Kjøper du våre «Joe Danger»-spill, vil det hjelpe oss, skriver Murray myntet på dem som har sagt de vil hjelpe.
Fra sine «postapokalyptiske» kontorplasser de nå har etablert seg med, er planen videre å flytte inn i nye lokaler i løpet av noen få måneder. Eller bygge opp igjen det gamle.
- Jula var kanskje et dårlig tidspunkt for alt dette å inntreffe, men nyåret kan ikke være bedre for en frisk, ny start. Jeg er superspent på 2014.
Murray avslutter med å friste litt – Hello Games kommer til å vise litt mer fra «No Man’s Sky» snart. Og oppfordringen fra britene er i mellomtiden: stay dry.
Vi vet foreløpig ikke hvilke plattformer dette spillet utvikles til, eller når det er planlagt ferdig. Men mye tyder på at de nye konsollene er i tankene til Hello Games. Her er den første filmsnutten som ble vist under VGX i desember: