(PressFire.no): Mandag avholdt Telenorligaen og Gamer.no det årlige arrangementet E-sportdagen på Fornebu. Temaet for konferansen var mobbing, hets og inkludering i e-sport.
Innledningen til konferansen ble holdt av kulturminister Trine Skei Grande (V), som brukte tiden sin til å påpeke at spill ikke lenger er så fremmed som uttrykk.
- Min mening er at dataspill er kunst, kultur og næring. Det er fellesskap som bygges på tvers av landegrenser og sosiale skiller. Spill er fantastisk pedagogikk, og spill er en ferdighet.
Likevel står spill og e-sport ovenfor utfordringer, mente hun, kanskje spesielt på grunn av manglende kompetanse og satsing.
- Det er litt ubegripelig for meg at ikke andre partier har sett potensialet som ligger i dette mediet, blant annet som kunstuttrykk, sport, pedagogikk og som en enorm næring som kunne skapt mange arbeidsplasser i Norge om vi hadde turt å satse på det.
I etterkant av konferansen satte vi oss ned med kulturministeren for å snakke litt mer hva hun mente, og mener, om spill og e-sport.
Den iboende drittsekken
Mobbing på nett er et stort emne å skulle ta opp, og det er kanskje et av de største utfordringene når det kommer til å få nettspilling til å bli skikkelig stuerent. Også kulturministeren ser viktigheten av å rydde opp.
- For oss som er opptatt av at e-sport skal bli tatt mer seriøst er det viktig at vi tar et oppgjør med dette. Vi vet jo hvordan andre sporter har blitt rammet når de ikke har greid å ordne opp i slikt. Slik som fotballen hadde det med hooligans-kulturen, for eksempel. Det er så ekskluderende og dårlig for idretten.
Hva kan den gjengse spiller gjøre for å hjelpe til med å bekjempe trakassering på nett og i spill?
- Folk må si ifra og slå ned på noe når det skjer. Og sett riktig merkelapp på det, for det er selvfølgelig mulig å utvikle ganske spisse sjargonger uten at det nødvendigvis er mobbing eller trakassering.
Sjargong på Internett jo et vanskelig tema.
- Det kan være vanskelig å finne de riktige ordene! Men jeg har jo trua på de nyere generasjonene fordi de har en annen digital kompetanse også når det gjelder digital høflighet. Det skjer en dannelse slik det har gjort i det politiske ordskiftet eller som det er skjedd i andre områder.
- At det er et tema nå er kjempebra. Det betyr jo at det er noen som både ser problemet og er villig til å gjøre noe med det.
Vil du si at spill og kulturen rundt spill er spesielt utsatt for denne typen mobbing eller trakassering?
- Jeg tror at alle slike kulturer er utsatt for slik om ikke folk hele tiden passer på og prøver å nedkjempe det.
Det finnes en hypotese på nett, popularisert gjennom en gammel Penny Arcade-stripe om at helt vanlige folk, gitt et publikum og anonymitet, blir helt forferdelige på Internett. Den er humoristisk ment, men har nok et snev av sannhet i seg.
Har vi alle en iboende drittsekk i oss?
- Haha, ja, det har vi vel alle, og vi må alle jobbe for å holde den på plass. Men jeg tror at det til slutt utvikles dannelseskulturer på alle felt, bare at det tar litt tid. For spill kan det nok henge noe sammen med at spillere ofte ikke er identifiserbare når de spiller. Det gjør det kanskje vanskeligere, siden du heller spiller en rolle. Da er det lettere å gjøre den rollen hakket mindre sympatisk, enn hvis det hadde blitt koblet til deg som person.
- Det er en av tingene som kanskje gjør det litt mer annerledes for spill.
Fokus på mobbing
I 2002 startet Bondevik-regjeringa en kampanje mot mobbing i skolen. Det hårete målet var at mobbing skulle utryddes i norske skoler innen to år, og et digert manifest var sentralt i arbeidet.
Hadde det vært dags for et tilsvarende framstøt mot mobbing på nett og i spill på samme skala som det Bondevik gjorde?
- Ja, men det er ikke så lett å finne de gode virkemidlene for noe sånt. Jeg har selv prøvd å sette i gang flere slike tiltak før. Og i det politiske ordskiftet er det ikke ungdommen som er ille, langt derifra! Det er de på 60+ som er ille.
Fordi alle nå har en melkekasse de kan stå på og rope det de vil?
- Ja. Det er i hvert fall det vi merker i kommentarfeltene hos meg. Det er ikke de under 30 som er verst. Så det er ikke så enkelt som å peke på en generasjon og si at de er verre innenfor et felt.
Hva er det Venstre vil gjøre fremover for å prøve å få bukt med problemene med mobbing og inkludering i spill?
- Jeg synes det å prøve å løfte e-sporten og det å dyrke fram det seriøse vil være med å bekjempe det. Vi er jo med her på E-sportdagen nå, og det er i hvert fall for meg viktig. Som med så mange andre ting i samfunnet så handler det om å heie på de riktige folkene.
Kulturministeren sier hun synes e-sport er kjempekult, og at hun gleder seg til å en gang i fremtida forhåpentligvis skulle kunne ta imot den første medaljevinneren i en OL-gren basert på e-sport.
Likevel innser hun at det fortsatt gjenstår en del ting med både holdningene til spill i samfunnet, og at mange ikke har skjønt hvor viktig spill er blitt.
Hvordan tenker du at e-sport kan bygges opp fra et politisk ståsted?
- Nå har vi jo for eksempel åpnet opp for at Norsk Tipping kan samarbeide med norsk e-sport. Det var en nyhet nå.
Denne instruksen fra Kulturdepartementet åpner opp for at Norsk Tipping får lov til å dykke dypere inn i e-sport, blant annet gjennom sponsorater og tipping.
Det kan du lese mer om her: Kulturministeren gir Norsk Tipping klarsignal for tipping i e-sport.
Savner mer og bedre spilldekning i mediene
Arbeidet med å få e-sport og dataspill på agendaen har tatt tid, og kulturministeren trekker frem norske mediehus sin nærmest totale nedstenging av spilldekning som en av de potensielle grunnene til at ting går sakte.
- Jeg tror at norske medier henger veldig etter i dekningen av spill, og de mister enormt mange lesere som de ellers burde hatt. De må skjønne at det er et potensiale i dette.
Skei Grande mener mediene må være bevisste på at de yngre målgruppene ønsker at deres hverdag også inkluderes.
- Spill blir ikke et tema på partilederdebatten i morgen, men så må NRK ta inn over seg at det dermed er de på seksti pluss som kommer til å se på debatten.
Du snakket om viktigheten av å se på e-sport som noe annet enn spill som konsept, og det at du prøver å «snakke opp» spill på jobb. Det er fryktelig mange subkulturer innenfor spill som kulturparaply – har det vært vanskelig å skulle «lære opp» folk her?
- Ja. Og når vi fortsatt ser hvordan spill dekkes av mediene. Det er ofte «den stakkars gutten min kommer aldri ut av rommet sitt, har ikke venner og som må på avrusning for spillavhengighet» som dras fram. Det blir først og fremst sett på som en avhengighet og ikke som en ferdighet.
- Jeg benekter selvfølgelig ikke at det finnes problemer rundt spilling, men jeg tror det er viktig å se alle sider.
Du savner litt mer nyansiert dekning av dataspill?
- Ja, og jeg savner forståelsen av hva spill er. Men jeg merker at det er i ferd med å endre seg. Den første gangen jeg var innom The Gathering (Norges største datatreff, journ. anm.), så bar stemningen preg av at dette var en lukket klubb. Selv om det var mange mennesker der, tror jeg de følte seg litt på «utsida».
- Men nå er det mer åpent, og du ser talentspeidere prøve å slåss om de flinkeste der. Det er en helt annen respekt for den kompetansen i dag.
Stort potensiale i spill
Du snakket litt om hvor mange av den oppvoksende generasjonen som spiller spill. Det er jo nesten alle sammen. Er vi forberedt på at «alle» spiller spill fremover, rent kulturpolitisk?
- Nå kommer vi jo med en egen barne- og ungdomskulturmelding. Og der må spilling være en viktig del av det, for det er jo en viktig del av barne- og ungdomskulturen.
Hvordan går arbeidet med kulturmeldingen?
- Vi går nå ut og sier at kulturmeldingen og barne- og ungdomskulturmeldingen skal komme ut sammen. Neste sommer, når den overordnede kulturmeldingen kommer, så kommer vi også til å prøve å få mest mulig innspill fra den generasjonen for å finne ut hva som skal med.
- Men det sagt, vi må huske at oss gamlisene spiller også. Snittspilleren er nesten 40 år, så dette må vi ta på alvor. Både som kultur og næring.
Kommer spill til å bli med i kulturmeldingen denne gangen?
- Kulturmeldingen kommer til å ha en annen tilnærming. Vi kommer ikke til å gå inn på hver sektor i detalj, men den kommer til å se på ting mer overordnet. For eksempel vil vi se på digitalisering, der spredningen av kunst og kultur er en nøkkel for utvikling av teknologi fremover. Om vi rigger det riktig, vil det kunne være en demokratisk kraft, fordi det vil gi folk tilgang til mer.
- Spill vil være en sektor, fordi tankegangen og pedagogikken i spill, teknologien som kommer fra det, vil gjennomsyre veldig mange andre deler av samfunnet. Mitt eksempel pleier å være jagerflypiloter og kirurger, som trener med spillteknologi, men også andre felt kan dra nytte av det.
- For å si det sånn: Hadde jeg jobbet i et forlag i dag, ville jeg fått de beste gamerne og utviklerne til å være med å lage nytt læremateriell basert på kunnskapen vi har fra spill og virkemidlene der.
Kulturministeren sier hun er fascinert over hvor stor innvirkning spill kan ha på de som spiller, når det kommer til å lære seg problemløsning.
- For meg som har jobbet som lærer blir jeg fascinert av det. Nå spiller ikke jeg så mange store spill alene, det gjør jeg sammen med grandnevøene mine, og de skjønner logikken og problemløsningen i nye spill mye kjappere enn det jeg gjør.
- Den pedagogikken som ligger i spillene som gjør at de fanger opp den logikken, det er fascinerende, og den bør andre enn bare spillutviklere ta i bruk.
(Foto: Jarle Hrafn Grindhaug / PressFire.no)