KÖLN (PressFire.no): Denne uka lanseres «Killer is Dead», det neste prosjektet fra den fargerike spillskaperen Suda 51.
Sist gang var han aktuell med «Lollipop Chainsaw», der vi møtte Juliett. Hun var både glad i fresende motorsager og kjærlighet på pinne, og måtte på egen hånd sørge for at skolen hennes ikke ble rasert av zombier.
«Killer is Dead» beskrives som mer tilbake til røttene, med flere av kjennetegnene vi husker fra kultklassikerne «Killer7» og «No More Heroes».
PressFire møtte Suda 51, eller Goichi Suda som han egentlig heter, på GamesCom-spillmessa i Köln forrige uke.
«Avkuttede hoder, fnisete bimbos som viser trusa, overdrevent voldsomme basketak, motorsykler, blodsprut og kaotiske bosskamper? Ja da, alt er på plass», konstaterte vi i vår anmeldelse av Sudas ferskeste sprell.
Igjen treffer vi en hovedperson som er leiemorder, med en mildt sagt eksotisk historie og særegen grafisk stil.
Like sikkert som at alle disse ingrediensene hører hjemme i en signaturrett fra Suda 51, er at han er en popkulturell smeltedigel med fetisj for Hollywood. Gjerne filmer og fenomener litt utenfor blockbuster-stempelet, også.
I «Killer is Dead» møter vi Mondo Zappa. Han får oppdrag fra Bryan Execution Firm, og må drepe andre leiemordere.
- Hvilke filmer har du sett siden sist og blitt inspirert av til «Killer is Dead»?, spør vi Suda 51.
- James Bond, bare med 007 som en figur litt mer i bakgrunnen. Mer i kulissene enn vi vanligvis kjenner ham.
- Men det som har inspirert «Killer is Dead» aller mest er en japansk tv-serie som heter «Aibo». Hovedpersonen i serien heter også Mondo, og er en offentlig tjenestemann som tilsynelatende er et null. Han tjener lite og kona hans maser alltid fælt.
- Det er hans personlighet om dagen, men på nattestid blir Mondo til en bad ass samurai og leder av en gjeng leiemordere som kverker skurker. Det er en sterk kontrast mellom dag og natt, lyset og mørket i «Aibo». Jeg dro plenty inspirasjon derfra, sier Suda 51 til PressFire.
Humor blandet med kraftig karikerte voldsskildringer er alltid viktige byggeklosser i et Goichi Suda-spill.
- Jeg driver jo bare på med kødd, sier Suda med et bredt glis når han blir spurt hva det er som gjør disse to bestanddelene så viktige for ham.
Om noen måneder kommer det nye konsoller på markedet, og de fleste spillskaperne vi traff på GamesCom messet om bedre grafikk, støtte for nettbrett eller nye tekniske milepæler liggende foran oss.
- Synes du det er for mye bransjefokus på teknikk, kraft og grafikk, at folk kan misse poenget om at det også skal lages morsomme spill?
- Det er veldig vanskelig å prioritere hva som er viktigst. Teknologi og grafikk er viktig. Jeg er veldig opptatt av den slags. Samtidig vil jeg gjerne gi folk morsomme opplevelser – der nye idéer ligger i kjernen.
Suda 51 trekker pusten og innrømmer at han har vært litt for travel i det siste, og derfor ikke sikret seg et lodd for å få kloa i en PlayStation 4 eller Xbox One.
- Konsollene selges ut så kjapt i Japan, sukker han.
- Men lanseringene rykker nærmere nå. Jeg kommer definitivt til å skaffe meg disse maskinene på dag én. Jeg følger jo med på hva konsollene byr på for oss som lager spill.
- Har du planer om nestegenerasjonsspill?
- Selvsagt! kommer det kontant fra spillmakeren.
- Tillater nye og kraftigere konsoller deg å utforske nye sider, eller dra på med enda mer galskap?
- Mer galskap … eller kanskje noe mer seriøst? Vi holder nå på å koke ned de beste idéene for hva vi skal gjøre.
«Killer is Dead» lanseres til PlayStation 3 og Xbox 360 fredag 30. august.