(PressFire.no): I forrige uke ble det seneste «Assassin’s Creed»-eventyret lansert.
«Unity» er myntet på nye konsoller og har fersk teknologi under panseret.
Det tok ikke lang tid før et sett alvorlige problemer, feil og tilkoblingsvansker åpenbarte seg.
Ubisoft har opprettet en feilrettingsblogg og fortsetter jobben med å fikse på prestisjespillet. Nå er en ny og stor oppdatering rett rundt hjørnet – den tredje til «Unity».
Like før helga fikk pc og PlayStation 4 den andre patchen. Xbox One står for tur, denne oppdateringen til spillet skal være klar i løpet av dagen.
Ubisoft har lagt ut en liste over områdene av spillet som får justeringer og forbedringer i den tredje oppdateringen, en som visstnok er mer omfattende. Her rettes en del graverende feil – som at spillet krasjer, figuranimasjonsfloker, hovedpersonen Arno setter seg fast i spillmiljøet og tilkobling for samarbeidsspillinga skal bedres, hevder utviklerne.
Detaljene i det Ubisoft kaller Patch 3 legges ut på bloggen så kjapt de har alt innholdet klart, forsikrer de. Ubisoft sier samtidig at «denne patchen ikke vil løse alle problemene, men vi regner med at den dramatisk vil bedre opplevelsen.»
Bilder og videoer av fjesløse spillfigurer, videoer av personer som forsvinner gjennom gulv eller svever i løse lufta, har gitt «Unity» et svært frynsete rykte i dagene etter slippet.
–Rett etter «Unity»-lanseringen gikk Ubisoft-aksjen på en smell. Verdien sank med over ni prosent kjapt etterpå.
Redaktør for Yahoo Frankrike skrev at disse skrapene i spillet trolig gav folk assosiasjoner til fjorårets lite overbevisende «Battlefield 4»-slipp.
– Spillets feil og dårlig ytelse blir gjort til latter på nettet akkurat nå. Det er tusenvis av innlegg på forumer og Youtube som viser grafiske feil, krasj og problemer relatert til bildeflyt, skrev Kim i sin analyse etter at aksjeverdien til Ubisoft gikk kraftig ned.
Ubisoft har altså forpliktet seg til å fikse feilene til «Unity» så kjapt som mulig. Men i den neste oppdateringen til spillet blir det trolig ikke gjort noe med den dårlige bildeflyten mange har kritisert.
Dette er imidlertid noe som står på lista, forteller Ubisoft.
– Vi undersøker ulike ytelsesutfordringer, inkludert dropp av bildeoppdatering, og ser på måter vi kan adressere dette på. Vi kommer med mer informasjon rundt dette i løpet av de neste dagene, sier de.
Det var en tilsynelatende ydmyk fransk spillgigant som forsikret BBC at de kommer til å endre praksis fremover når det gjelder måten de håndterer et slikt stort spillslipp. Det gjelder både sperrefrister anmeldere har å forholde seg til, og innholdet gjort tilgjengelig for en tidlig test.
Spesielt i USA, som fikk spillet noen dager før Europa, var flere medier kritiske til måten de fikk tilgang til spillet på – og først kunne felle dom etter det var ute i salg.
Bransjen er i endring, sa Ubisoft til BBC i forrige uke, i takt med at onlineaspektet har blitt mer komplekst og spiller en viktigere rolle.
– Vi jobber med å tilpasse våre tjenester og kommunikasjonen med kunder deretter, både ved å endre måten vi jobber med anmeldere og ved å tilby tilby kunder åpne betaer eller på annet vis tidlig tilgang til enkelte spill – slik at disse får informasjonen de trenger og vil ha, sa denne talspersonen.
Omtrent samtidig som «Unity»-problemene begynte å utkrystallisere seg og hope seg opp, både på PS4, Xbox One og pc, publiserte CVG et intervju med Lionel Rynaud fra Montreal-studioet til Ubisoft, hovedansvarlige bak denne bestselgerserien.
Rynaud beskrev arbeidsmønsteret med nytt spill årlig som «en anspent rytme».
– Vi har gitt ut en hel del «Assassin’s Creed»-spill hvert år, og noen ganger har vi ønsket at vi hadde mer tid på oss til å ta avgjørelser og eksperimentere med ulike saker.
– Det er ting vi vet vi kan gjøre med «Assassin’s Creed», og saker vi antar vi ikke kan gjøre. Ofte stopper jeg og spør meg selv: «hvorfor kan vi ikke få til disse? Hva trenger vi for å få sjansen til å prøve?», sa Rynaud til CVG.
Ubisoft har trolig allerede tatt grep og bestemt seg for å fordele arbeidsmengden på flere hender og studio fremover. Deres Quebec-avdeling rustes opp, og har fått hovedansvaret for et nytt og foreløpig uannonsert «Assassin’s Creed».
Det kan bety at Ubisoft følger i fotsporene til Activision som i år gav «Advanced Warfare» ett år ekstra utviklingstid – fra to år som har vært normen en stund, til tre.
Når det gjelder Unity, er dette et spill som har vært i produksjon i over tre år, ifølge spillskaperne. Sjefprodusenten hoppet rett over på dette etter å ha gjort seg ferdig med det siste i Ezio-trilogien, «Assassin's Creed Revelations» i 2011, ifølge et intervju med Xbox' Major Nelson.