- Jobber døgnet rundt for å fikse «Grand Theft Auto Online»

Lanseringen satt definitivt ikke som et skudd.

2. oktober 2013 16:00

(PressFire.no): I går lanserte Rockstar den store onlinedelen til «Grand Theft Auto V», og gjorde det på en måte der de ærlig fortalte at de forventet noen startvansker og skjær i sjøen innledningsvis.

De har tidligere uttalt at de har jobbet med å øke serverkapasiteten for å kunne ta i mot millioner av spillere, men det har tydeligvis ikke vært nok.

Mange tilbakemeldinger til nå går ut på at det er svært vanskelig å komme seg inn i «Grand Theft Auto Online»-spillinga – eller holde seg i Los Santos særlig lenge av gangen.

Rockstar har gått ut med forsikringer om at de jobber hardt for å fikse stabiliteten.

Ni kjente problemområder

-  Vi fortsetter å se på disse sakene, og jobber døgnet rundt for å løse dette så fort som mulig, heter det fra utviklerne i dag.

- Dette inkluderer å se nøye på våre supportsystemer, forumer, sosiale medier og data vi samler fra selve spillet for å måle trafikk, i tillegg til å meninger fra fellesskapet, for å påse at vi forbedrer stabiliteten.

I samme slengen som Rockstar vedgår å ha nok å henge fingrene i for tiden, lister de også opp ni kjente problemområder. Flere av disse feilmeldingene har blitt rapportert inn fra flere hold:

* Feilmeldingen «Rockstar Cloud Servers Unavailable».
* Spillet fryser noen ganger mens man laster inn det første løpet i «GTAO», med beskjeden «waiting for other players» på skjermen.
* Sporadisk feilmelding om at «Failed to host a GTA Online session».
* Race Corona (startområdet) dukker av og til ikke opp til det første løpet.
* Feil som omtales som «timed out when matchmaking for a compatible GTA Online Session to join».
* Tilfeldige meldinger om jobber som ikke vil starte, eller laste.
* Generelle problemer med Social Club-siden, og Social Club-tjenester.
* Diverse nettverks- og serverrelaterte feilmeldinger, frakoblinger eller cloud server-feil.
* Feil som sier «mission failed» så snart oppdraget begynner.

Bilene blir i garasjen

I den samme oppdateringen som inneholder «GTA Online», er det også inkludert flere feilrettinger i enspillerdelen av spillet.

Flere av oppdragene som tidligere medførte frustrasjon på grunn av feil er nå fikset.

Det samme gjelder et problem der biler du bruker i spillet, og gjerne har oppgradert, hadde en tendens til sporløst å forsvinne etter å ha parkert i garasjen. I stedet for å bli lagret til neste spilløkt, opplevde flere at de i stedet forduftet.

- Ingen betalingsvegg i spillet

Onlinedelen av «Grand Theft Auto V» byr på en ny opplevelse, der du starter med å lage en spillfigur helt etter din personlige smak.

Deretter går turen til Los Santos der du enten kan velge å slå deg opp og fram på egenhånd, eller danne gjenger sammen med andre. Økonomien i spillet skiller seg fra «GTA V»-enspilleren, men du slipper å kjøpe deg ekstra spillvaluta om du ikke ønsker det.

Selv om det er bakt inn muligheten til å skaffe seg ekstra GTA$ gir ikke dette deg særlig store fordeler, bedyrer utviklerne.

- Spillet og økonomien er designet og balansert for at det store flertallet av spillere ikke skal behøve å kjøpe ekstra penger. Det er ingen betalingsvegg i spillet, oppklarte Rockstar i forrige uke.

- De fleste kommer imidlertid til å tjene penger raskere online enn i historiedelen, hevder spillskaperne.

Du må blant annet skaffe deg bedre erfaringsnivå (reputation points) for å få fingrene i det beste – og dyreste – utstyret.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3