(PressFire.no): - Jeg tror «Minecraft» var et lykkeskjær. Helt klart. Den suksessen kan ikke gjentas bevisst, har skaperen Markus «Notch» Persson forklart til The New Yorker.
Han har slitt med både kreative vansker og angst for å havne i skyggen av seg selv med neste spill. Derfor tar han en slags pause, mens en annen gjeng hos studioet Mojang pønsket ut neste trekk.
Det heter «Scrolls», og er et turbasert strategispill som får en myk lansering på Windows og OS X den 3. juni, ifølge hjemmesiden. Prisen blir rundt 120 kroner i første omgang.
Utgivelsen en åpen betaversjon i teorien, og følger samme utgivelsesformat som «Minecraft»: tidligere kjøpere får spillet til en rabatt, mot at de begynner med en mer uferdig versjon.
Tanken er at spillerne skal bidra til en organisk videreutvikling og forhåpentligvis gjøre sluttproduktet bedre.
I praksis er spillet lansert for alle som vil. Da kan man vente seg en blanding av kortspill som «Magic: The Gathering» og turbaserte kamper a la «Heroes of Might and Magic».
Målet er simpelthen å overmanne motstanderen ved å bygge en fullkommen hær og krydre den med sylfrekt kalkulert magi, enten du slåss mot venner eller datastyrte motstandere.
I fjor fikk «Scrolls» en uventet PR-velsignelse i regi av storutgiveren Bethesda Softworks, som inviterte dem til en feide over merkenavnet. De eier nemlig «The Elder Scrolls»-serien.
Etter mye om og men kom de to partene til enighet, men ikke gjennom «Quake 4»-dueller som foreslått at «Minecraft»-sjefen selv.
«Scrolls»-gjengen får lov til å beholde navnet, mot at de lover å ikke lage noen form for konkurrent til den veletablerte rollespillserien, som sist var aktuell med «Skyrim».
Det er foreløpig ikke klart når «Scrolls» tas ut av betafasen og døpes som en endelig utgivelse.