Fjorårets lansering av PSPgo viste seg å bli en real kalddusj for Sony. Oppdateringen av den aldrende håndholdtkonsollen - og verdenes første heldigitale spillkonsoll - ble skuffende rent salgsmessig.
Da Sony la fram resultatene fra siste finansår, ble PSPgo utpekt som den største syndebukken, mens underholdningsgiganten kunne stadfeste at salget av PS3 hadde økt kraftig.
Siden den gang har Sony satt i gang flere kampanjer for å puste liv i PSPgo-salget, blant annet gjennom at du får flere spill med på kjøpet. Og nå skal spillgiganten gjøre et nytt forsøk. Den offisielle meldingen fra Sony om en prisreduksjonen har nå tikket ut.
Prisen i Norge blir redusert med 35 prosent og vil nå ligge på rundt 1900 kroner veiledende ut av butikk. Reduksjonen vil inntre 1. november, bekrefter den norske PlayStation-distributøren Nordisk Film i pressemeldingen.
I tillegg til prisreduksjonen skriver Sony i pressemeldingen at de nå inkluderer 10 spill i pakken, så lenge du kjøper maskinen før 31. januar 2011.
Spillene du får med på kjøpet er «Assassin’s Creed: Bloodlines», «GTA: Vice City Stories», «Gran Turismo», «Avatar», «LittleBigPlanet». «MotorStorm: Arctic Edge», «Need For Speed Shift», «Pursuit Force», «2010 FIFA World Cup South Africa» og «WipEout».
Mange sa i fjor at prisen på rundt 2500 kroner var alt for høy, og ryktene om en nært forestående prisreduksjon har i det siste nesten synkronsvømt sammen med alle ryktene om en PSP 2. Nylig kom det frem at Sony tidligere i år viste frem den nye, foreløpig uannonserte, maskinen på Tokyo Game Show - og at den vil få større skjerm og HD-grafikk i tillegg til en ekstra analogstikke.
Den nye versjonen av den aldrende PlayStation Portable fra 2005 fikk et nytt design og innebygget lagringsminne da PSPgo ble lansert i oktober 2009. Drømmen var at brukerne skulle fylle maskinen med bøttevis av nedlastbart innhold, men suksessen lot vente på seg. Selv i Japan, hvor PSP er en gigantisk suksess, ser ikke brukerne ut til å ville bruke penger på den.
Sony har i ettertid omtalt hele PSPgo som et eksperiment for å ta temperaturen på hva forbrukerne vil ha, og har nevnt App Store og nedlastbare spill til mobiltelefoner som inspirasjon for fremtiden til håndholdte konsoller.