- Kaoset rår i «Dragon Age: Inquisition»

Det blir din jobb å rydde opp.

12. juni 2013 13:09

(PressFire.no): «Dragon Age»-fansen fikk kanskje en litt nummen smak i munnen etter toeren i serien.

BioWare innrømmet etter hvert selv at de kunne ha gjort en bedre jobb med oppfølgeren. Kanskje nettopp dét er grunnen til at vi denne uka fikk vite at det neste eventyret utsettes.

«Dragon Age: Inquisition» kommer nemlig ikke før neste år. Det ble bekreftet under EAs pressekonferanse på E3 denne uka.

NB! Se den ferske traileren nederst i saken.

Klar for nye konsoller

EA lot det på ingen måte være noen tvil om at de satser steinhardt på PS4 og Xbox One. På pressekonferansen ble det gjort et nummer ut av at alle spillene deres vist under E3-briefen er under utvikling til de nye konsollene fra Sony og Microsoft.

«Dragon Age: Inquisition» slippes både til PS4 og Xbox One, men kommer i tillegg også til pc, PlayStation 3 og Xbox 360. Det har Chris Priestly i BioWare bekreftet.

Spillet skulle opprinnelig være ferdig i løpet av året, med EA har altså flyttet spillet over til 2014-kalenderen.

Skjebnesvangre valg

Som vi tidligere har fått nyss i kjører «Inquisition» på DICE sin Frostbite 3-motor. Det gjør for øvrig også nye «Mass Effect».

Ray Muzyka, en av grunnleggerne i BioWare, har tidligere sagt i intervjuer at det neste «Dragon Age» er inspirert av store, åpne rollespill – og spesielt «The Elder Scrolls V: Skyrim».

- En katastrofal omveltning har ført områdene ved Thedas inn i kaos. Dragene har nå formørket himmelen, og kaster skygger av terror over det en gang så fredfulle kongedømmet, heter det dramatisk i et presseskriv.

Krigen mot tempelridderne gjør at nasjoner står i front mot hverandre, heter det videre i presseskrivet – og selvsagt: det blir din jobb å skulle rydde opp i alt dette.

- Dine valg vil for alltid endre Dragon Age.

- En syntese av de to første spillene 

Filosofien bak «Inquisition» har fra utviklernes ståsted vært å få tilbake noe av oppdagertrangen, et element som «Origins» hadde mens som forduftet til oppfølgeren.

Det forteller BioWares Aaryn Flynn til IGN.

Flynn beroliger med å si at kampflyten og presentasjonen vil være «sammenlignbar» både på konsoller og pc – og gjentar tidligere rapporter om at treeren vil bli en «syntese av de to første spillene» når det gjelder kampsystemer, altså en blanding mellom taktikken fra Origins og det mer responsive action-fokuset til oppfølgeren.

NB! Alle bildene i denne saken er hentet fra E3-traileren.

Selv om vi blir særlig kloke av hvordan spillopplevelsen blir, slapp EA denne filmsnutten i forbindelse med E3:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3