(PressFire.no): David Cage og hans studio Quantic Dream presset kanskje siste dråpe ut av potensialet til PlayStation 3 i fjor, med den imponerende teknologidemoen «Kara».
Det er en rørende snutt som kjører i sanntid på PS3-systemet, om en cyborg som begynner å vise tegn til følelser og fri vilje.
I forbindelse med E3 i Los Angeles denne uken, har Cage sluppet en festlig, tolv minutter lang teknologidemo til PS4, som legger lista for hva vi kan håpe på å se av grafisk ytelse på konsollen.
Quantic Dream utvikler ikke bare teknologi, men tar den også i bruk: Dette er studioet bak «Heavy Rain» og det kommende «Beyond: Two Souls».
Ingenting tyder på at de har senket ambisjonsnivået når de går over til den nye konsollgenerasjonen.
NB: Du kan se hele filmen fra «The Dark Sorcerer» nederst i artikkelen.
«The Dark Sorcerer»-demoen er etter sigende rendret i sanntid – denne gangen på PS4. Bare skrittet fra 720p til 1080p som oppløsning utgjør en enorm forskjell fra forrige generasjon, ifølge Cage.
- Allerede med relativt liten innsats oppnådde vi kvalitet på grafikken som var spektakulært mye bedre enn på PS3, skriver han i et innlegg på PlayStation-bloggen.
I demoen består hver av figurene, samt «spillsettet» de befinner seg i, av omkring en million polygoner hver. Det er altså fire millioner polygoner i sving når alle er i bildet.
- Det kommer selvfølgelig ikke som en overraskelse at vi kan få til dette nå. Men det er én ting å sammenligne antall polygoner på papiret, og noe ganske annet å se det på skjermen, skriver Cage.
Vi ser to radikalt forskjellige versjoner av omgivelsene: En dramatisk trollmannshule med en portal til helvete, og en «studioversjon» med kameraer og greenscreens som avslører at det hele er en innspilling. Det er i forholdet mellom dønn seriøst spillinnhold, og flåsete liksom-innspilling, at vi finner mesteparten av klippets humor.
Overgangen mellom de to omgivelsene, inkludert lyssettingen, skal være gjort i sanntid i PS4-motoren. Det samme gjelder alle pyroeffektene.
Se video: Vi testet PlayStation 4 på E3.
«The Dark Sorcerer» er kun en tech-demo, og ikke del av noe kommende spill.
- Jeg vet det, vi er litt rare, skriver Cage, som en kommentar på prototypene deres.
De har gjort det samme flere ganger tidligere: Laget en påkostet demo, og brukt teknologien til noe helt annet.
Den første tech-demoen deres av denne typen, «The Casting» fra 2005, ledet til «Heavy Rain». Deres neste PS3-spill, «Beyond», er basert på teknologien bak «Kara».
Cage mener at de skrittene teknologien tar framover, potensielt gjør mediet langt mer menneskelig – ikke motsatt.
- Det var en fantastisk opplevelse for meg og teamet (med Kara, journ.anm.), å få bekreftet det vi lenge har trodd på: det var endelig mulig å vise sterke og subtile følelser, å skape empati, og å lese et blikk, med spillfigurer, skriver Cage i bloggen, og legger til:
- Endelig kan vi begynne å bruke dette mediet til å formidle noe.
For å klare dette, behøvde de riktignok også langt mer subtile skuespillerprestasjoner enn det man kanskje har forbundet med spillmediet tidligere. De har hanket inn «Juno»- og «Inception»-stjerna Ellen Page, samt smått legendariske Willem Dafoe, til å spille i «Beyond».
Med «The Dark Sorcerer» ville han prøve seg på en annen type følelser enn tidligere - nemlig humor. Klippet parodierer en del troper fra spillmediet. Dette er noe nytt fra David Cage. Spillene hans, slik som bekmørke «Heavy Rain», er ikke akkurat kjent for å skape latterkuler.
- Det virket ikke særlig spennende å gjenta det vi gjorde med «Kara», med de følelsene og funksjonene. Vi ville teste en annen grense, og prøve noe helt annet. Vi måtte prøve komedie, skriver han.
Den utgamle, kiltkledte trollmannen i hovedrollen, er den samme figuren Cage viste frem på PS4-avsløringen i New York februar.
Foruten trollmannen dukker det i klippet opp gnomer, en helvetesportal, og en litt utradisjonell tolkning av satan.