Det er i et intervju med GameIndustry.biz at en av grunnleggerne bak «Heavy Rain»-studioet Quantic Dream forteller at de sannsynligvis har tapt fem til ti millioner dollar på bruktspillsalg.
- Til dags dato har vi solgt rundt to millioner eksemplarer. Vi vet fra trophy-systemet at mer enn tre millioner kjøpte spillet og spilte det, forteller Guillaume de Fondaumiere.
- Om jeg er smålig er det én million folk som spiller spillet mitt uten å gi meg en cent. Ifølge mine beregninger, som Quantic Dream, har jeg tapt mellom fem og ti millioner (mellom 27 og 55 millioner kroner med dagens kurs) i royalties på grunn av bruktspillsalg.
Spillutgiverne har innsett hvor mye penger de taper på bruktspillsalg og piratkopiering og har satt i gang flere tiltak for å motarbeide det. Det siste nye er å inkludere en egen kode for å åpne nettfunksjoner, på den måten blir det kun mulig for én eier å spille på nettet. Hvis man har kjøpt et bruktspill, er det likevel ofte mulig å få kjøpt en ny kode.
Fondaumiere mener at prisen på spill er for høy, spesielt i en finanskrise. Derfor er bruktspill attraktivt:
- Jeg har alltid sagt at spill sannsynligvis er for dyrt, så derfor er det nok et korrekt nivå å finne her, sier han videre og forteller at man må prøve å at både utgivere, utviklere og utsalgssteder må jobbe for å bli enige om forventingene for at dette skal bli en lønnsom business.
For øyeblikket er det nærmest kun butikkene som tjener på bruktspillsalg, mens utgiverne tjener på å selge nett-koder til bruktspillkundene. Det er ukjent om utviklerne får noe igjen av kode-salget.
«Heavy Rain» ble sluppet eksklusivt til PS3 24. april 2010.