LOS ANGELES (PressFire.no): Sist vi så noe fra Crytek-spillet «Ryse» var da Microsoft i juni 2011 avduket det som et «løfte»: det kommer ikke bare dansespill og treningsspill til bevegelsesensoren Kinect.
Kinect-sensoren er for lengst lansert, men «Ryse: Son of Rome» har glimret med sitt fravær før det på E3-spillmessen i Los Angeles dukket opp i ny form - på Xbox One.
Perspektivet har skiftet fra første- til tredjeperson, og du er ikke lenger kontrolleren.
Ambisjonsnivået til Microsoft, når det gjelder «Ryse», skal visstnok være på nivå med et «Gears of War» eller «Halo» når det gjelder gjennomslag og det kommersielle.
Under Microsoft-pressekonferansen på E3 forrige uke fikk vi se romerske soldater gjøre det de er best på, i det som bare kan beskrives som antikkens Normandie-invasjon.
Men tross den svært imponerende grafikken og intense slagscenene, lot vi oss ikke imponere – det ga oss inntrykket av å mangle «spill». Slåssingen virket arrangert og primitiv, hvor ganske enkle knappetrykk på «x» og «y» endte i spektakulære, ultravoldelige scener.
Det virket styrt og kontrollert for en friksjonsfri opplevelse, fullstendig ribbet for mestringsfølselse. Nesten som om det hele fløt på skinner, nærmest uten noen påvirkning fra spilleren.
I et lukket rom fikk vi imidlertid en lengre demonstrasjon og litt dypere forklaring på hva som egentlig foregår - og det viser seg at det faktisk er et kampsystem i bunn.
Flere av knappene brukes til forskjellige angrep idet utvikleren beskriver som en sømløs og filmatisk kamp. Du skal skli inn og ut av angrepene, hvor du til slutt skal avslutte med et brutalt nådestøt tydelig markert med en «x» eller «y».
Vi må uttrykke litt skuffelse over at det faktisk ikke er nødvendig å treffe med dette nådestøtet – motstanderen dør uansett hva du foretar deg. Faktisk trenger du ikke å trykke på en eneste knapp.
Hvor blir det av endorfinene mine?
Likevel, klarer du å treffe med rette typen nådestøt, får du ikke bare en blodig forestilling men også påfyll av helse.
På den måten kan du sikte deg inn på behovene du måtte ha i disse kampsituasjonene.
En romersk soldat er ikke mye verdt uten skjoldet sitt, og dette har også sin egen rolle i kampsituasjonene hvor det er mulig å blokkere angrep på en måte som gir deg fordeler i kampens hete. Klarer du å beregne blokkeringen på riktig tidspunkt, etterlates motstanderen mer sårbar for et motangrep.
Kinect-sensoren er heller ikke helt fraværende fra spillet, men har fått litt andre funksjoner.
Ifølge Crytek-folka som presenterte på E3, innså de under utvikling at denne typen opplevelse ville bli bedre med en håndkontroller.
I den nye visjonen er det kommandørrollen som de har latt seg inspirere av, hvor du bruker stemmekommandoer for å beordre soldatene rundt på slagmarken.
Denne funksjonen var det vanskelig å forstå hvordan vil utspille seg i praksis. Kan du benytte deg av andre soldater hele tiden, eller vil det kun være i enkelte situasjoner du roper i stua for å aktivere nye hendelser?
For de flotte modellene, animasjonene og omgivelsene koster. Basert på demonstrasjonen, beveger du deg i ganske kontrollerte omgivelser – gjerne i en «korridor».
Vi spør om spillet kun vil ha denne typen kampsituasjoner, om det vil være sniking eller andre elementer senere.
- Vi lager et actionspill, så det vil ikke være noe sniking. Men tempoet kan variere noe.
- Forestill deg myrene i Britannia, hvor du beveger deg i ganske skumle omgivelser.
Sist, men ikke minst, fristes det med flerspillermuligheter, uten at Crytek vil avsløre noe ennå.
- Flerspillerdelen er for omfattende til at vi velger å ta den med i denne omgang.
- Men la oss bare si det slik at du ikke kan ha et spill om det romerske imperiet uten gladiatorer, hintes det om med et lurt smil.
«Ryse: Son of Rome» slippes til Xbox One til lanseringen av konsollen.