(PressFire.no): I går kunngjorde den polske spillutvikleren Destructive Games «Hatred», et spill hvor du tar rollen som terrorist og massedrapsmann.
De la samtidig ut en video fra spillet som starter ved at hovedpersonen forteller om sitt hat til verden, og at han alltid har hatt lyst til å dø en voldelig død.
Etter å ha proklamert at han skal drepe så mange han klarer, går han ut av døren og sier: «det er på tide å drepe og dø.»
–Videoen viser hvordan han således går ut av huset sitt for å drepe tilfeldig forbipasserende, og henretter både politi og det som tilsynelatende ser ut som uskyldige som tigger for livet sitt.
På nettsiden beskriver utviklerne hvordan du tar rollen som en kaldblodig massemorder og antagonist i utkanten av staten New York. De beskriver det som «en reise i antagonistens hatefulle hode.»
– Samle utstyr fra de døde «menneskelige skjoldene» og spre armageddon i samfunnet, skriver de på nettsiden og følger opp med at man ikke må gjøre dette hjemme eller ta det for alvorlig, fordi det «bare er et spill», etterfulgt av et smilefjes.
Videre adresserer de spørsmålet om hvorfor de lager dette spill.
– Nå om dagen, når spill prøver å være høflige, fargerike, politiske korrekte og forsøker å være høykunst i stedet for bare å være underholdning, ville vi lage noe som går imot trenden, skriver de.
– Noe annerledes, noe som kan gi spilleren en pur spillglede.
–De forklarer videre at spilleren må spørre seg selv hva som kan få noen til å begå massemord og at det ligger i antagonistens dype hat.
Dette er ikke det første spillet hvor du tar rollen som morder. Helt siden åttitallet har det med ujevne mellomrom kommet spill skapt for å utfordre og provosere.
Det virker også å være hovedformålet til denne polske utvikleren, skal vi tolke budskapet på Facebook-siden til spillstudioet bak «Hatred».
– Elsk eller hat det, det finnes ikke en mellomting. Spre det på nettet. Del det. Ta det til alle og la haterne hate (noe de kommer til å gjøre), skriver spillskaperne.
–«Hatred» har flere likheter med «Postal» fra 1997 – et spill hvor du også skal drepe tilfeldige personer. I «Manhunt»-serien tar du også rollen som drapsmann. Rockstar-spillet fikk mye oppmerksomhet for sitt kontroversielle og ubehagelige innhold, noe som også resulterte i at det ble forbudt i flere land.
Spillforsker Jørgen Kirksæther mener «Hatred» er et produkt kjennetegnet av å være en nykommer.
– I dagens medielandskap skal man som nykommer rope høyt for å bli hørt. Ekstra effektivt blir det når du får andre til å rope for deg. Fra musikkens verden husker vi alt fra Tipper Gores «PMRC» til dagens brudulje rundt Miley Cyrus og Rihanna, sier Kirksæther til PressFire.
– Berettiget eller ei, det er et faktum at kontroverser rundt et kulturprodukt er en enkel vei til mainstream-oppmerksomhet, og en påfølgende økning i salget.
– Som i andre bransjer er det i spillverdenen en del aktører som går rundt med digre gauleknapper på brystet, klare til å bli dyttet inn, forteller han til PressFire, og mener polske Destructive Creations har bestemt seg for å knaste på disse knappene med «Hatred».
Kirsæther påpeker at det ikke er noe nytt i at kulturprodusenter bruker provokasjon, verken i form eller innhold. Samtidig mener han at polakkene ikke er i et slikt selskap.
– De er i beskrivelsen av seg selv helt klare på at det de gjør ikke skal tas seriøst når de skriver «det er bare et spill», etterfulgt av et smilefjes. Det er derfor ganske enkelt å avfeie «Hatred» som et forholdsvis umodent og smakløst forsøk på å skaffe seg en posisjon i markedet.
– Spillets åpenbare kobling til skoleskytinger, komplett med lang frakk og en i hovedpersonen dyptgripende psykose, fremstår som en billig markedsføringsgimmick heller enn et velfundert forsøk på å lage fiksjon.
Han håper nå at spillutviklerne ikke får den ønskede oppmerksomheten de tilsynelatende søker, hvis prosjektet gjennomføres og lanseres. Planen er at spillet skal være ferdig i andre kvartal neste år, står det i den første traileren fra «Hatred».
– Man kan bare håpe at de som bruker å hoppe opp, og rope etter sensur og straff, ikke biter på det alt for åpenbare agnet og i stedet bare overser dette spillet. Det er alt denne plumpe «Grand Theft Auto»- eller «Postal»-klonen fortjener.
Spillforskeren sier det er vanskelig å forholde seg til produkter som «Hatred».
– På den ene siden er de så smakløse at man instinktivt får lyst til å rope på forbud, spesielt om man tror at de evner å forkvakle barnesinn. På den annen side nyter de den samme rett til tilstedeværelse som alle andre kulturuttrykk, uansett om man liker dem eller ikke.
– Det skal i Norge, og ellers i den vestlige verden, svært mye til før man tyr til statssanksjonert sensur av kultur – selv om man jo har sett eksempler på den parallelle pressgruppe- og markedssensuren.
– Det er i dette tilfellet åpenbart at spillskaperne skriker etter oppmerksomhet. Hvis man misliker det de kommer med, er det beste man da kan gjøre ikke å gi dem oppmerksomheten. Spillet deres vil da synke inn i glemselen heller enn å ende som en notorisk gutteromsfavoritt, eller kanskje enda verre, en noe panisk og egentlig høyst ufortjent posterboy for ytringsfrihetsforkjempere.
Thomas Hepsø fra Medietilsynet har sett traileren for spillet, men vil ikke kommentere mer før spillet eventuelt nærmer seg lansering.
– Traileren viser mye vold og brutalitet og derfor vil Medietilsynet være opptatt av at foreldre følger med og engasjerer seg rundt spillingen til barna i forhold til innhold, aldersanbefalinger og ikke bare i spørsmål om tidsbruk.
Hepsø påpeker at det stadig dukker opp kontroversielle spill som får oppmerksomhet i media. Han har en generell oppfordring i den forbindelse:
– Medietilsynet ber foreldre følge med og respektere aldersgrensene som er gitt.