Leketøyet våkner til live i «Skylanders: Spyro’s Adventure»

Neste generasjons Pokémon?

6. juni 2011 21:37

LONDON (PressFire.no): I løpet av Activisions tjuvstart på E3-spillmessen, en dag i den engelske hovedstaden der utgiveren viste frem noen av sine største, kommende spill, fikk vi blant annet sjansen til å se nærmere på «Call of Duty: Modern Warfare 3». Men også den nye tjenesten tilknyttet dette spillet, kalt «Call of Duty: Elite».

På forhånd hadde jeg hørt svært lite om «Skylanders: Spyro’s Adventure». Noen pressemeldinger og skjermbilder kan egentlig ikke yte rettferdighet overfor dette spillet, hva det egentlig byr på eller, ikke minst; potensialet det har.

«Spyro»-spillserien teller totalt 13 utgivelser, og startet som et Insomniac Games-utviklet spill for PlayStation og Sony før utviklerne gikk videre og skapte «Ratchet & Clank». Activision kjøpte lisensen til å lage nye spill i dette universet, som tidligere har generert et salg på 20 millioner solgte eksemplarer siden starten med «Spyro The Dragon» i 1998.

Kort sagt er «Skylanders: Spyro’s Adventure» et plattformspill som minner om et klassisk «Super Mario» eller «Ratchet & Clank». Men det er også en leketøyskolleksjon, bestående av 32 figurer på lanseringen i høst. Magien oppstår når disse to verdenene smelter sammen, og du opplever «å gi liv» til plastfigurene. Ikke bare det, for ny teknologi sørger for at alt du oppnår i spillet lagres på en databrikke som er unik for hver figur. 

Tygg litt på dette, for er ikke dette selve essensen av de fleste barns drømmer?

NB! Se trailer nederst i saken.

Fryst, forvist - og endte opp som leketøysfigurer

Vi fikk en presentasjon av hvordan det hele fungerer fra Jared Yeager og Noah Kircher-Allen, som fokuserte på å vise både gameplay fra selve spillet og ikke minst hvordan det hele fungerer i praksis. Spillet ble vist frem på Nintendo Wii, og så bra ut - sammenlignet med tilsvarende titler utgitt til samme plattform.

Dette er et eventyrspill med plattform- og puzzleelementer som har en temmelig imponerende liste over bidragsytere – og som ser virkelig bra ut på Nintendos konsoll.

Tom Hester («Shrek») er ansvarlig for karakterdesignet, Hans Zimmer («Pirates of the Caribbean»/«Gladiator») har komponert musikken og spillverdenen er skapt med hjelp fra Joel Cohen og Alec Sokolow («Toy Story»).

Wii har en helsikes mange eiere (over 86 millioner). Men det at utvikleren droppet å demonstrere spillet på PlayStation 3 eller Xbox 360 betyr enten at de er komfortable med at alle utgaver vil se bra ut, eller at spillskaperne har skjønt at Wii-publikummet potensielt kan omvendes til å bli lidenskapelige «Spyro»-spillkunder. Wii-versjonen utvikles av Toys for Bob, mens Taiwanske XPEC Entertainment utvikler til PC, PS3 og Xbox 360.

Premisset for spillets handling er at en slem vokter (kalt Kaos) av en slags magisk portal har forvist 32 forskjellige karakterer fra en fantasiverden. Disse figurene har blitt fryst, og har endt opp i vår verden som leketøysfigurer. Gjennom teknologien som følger med spillet, en portal som du enten kobler til konsollen gjennom en USB-kontakt (eller potensielt blir trådløs for noen spillkonsoller), bringer du disse figurene til live. 

Kan bli en i overkant kynisk affære

Du kan raskt og sømløst sette en annen figur på denne portalen, og denne dukker opp i «Spyro»-spillet på et sekund. Folkene bak har en viktig jobb foran seg med å balansere det hele, for dette kan potensielt bli en i overkant kynisk affære.

Spillet er nemlig ivrig til å oppfordre deg til å bytte til andre figurer enn de du får med i startpakken.

Når du handler spillet (priset til 69.99 dollar i USA, som fort kan vise seg å bli 700 kroner her i Norge) får du med denne portalen, tre figurer og samlekort. Spyro, den ildsprutende dragen, er selvsagt en av figurene du får med i startpakken sammen med spillet.

Disse figurene besitter ulike egenskaper og er inndelt i forskjellige klasser. Noen kan åpne låste deler av spillverden, andre er nødvendige å bruke for å ha et effektivt forsvar mot bestemte fiender eller feller, enten om du spiller alene eller sammen med en venn. Men det ble understreket fra folka bak at du kan runde hovedhistorien i spillet med disse tre figurene som følger med.

«You know, for kids»

PressFire fikk en prat med Jared Yeager, og fikk forsikringer om at utvikleren har fokustestet alle aspektene ved spillet grundig. Og da med barn, selvsagt.  

- Fortrekker ungene versus- eller samarbeidsmodusen? Kommer de på skolen, tror du, og skryter av at deres figur har gått opp i nivå? På den måten er det duket for en interessant kamp i versus-modusen, kan man anta.

- Hehe, vi har åpenbart ikke fått testet scenarioet fra skolegården du nevnte, men det skulle ikke overraske meg om det oppstår slike diskusjoner. Begge modusene, altså versus og co-op, har vist seg å være svært populære blant barn. Og noe av det de liker aller best er hvordan man raskt kan bytte figurer i spillet. Du kan spille alene, hjemme i din egen stue, få besøk av en venn som har med en figur – og denne vennen kan på et blunk bli med gjennom den sømløse måten å spillet co-op på.

Oppsto det noen morsomme situasjoner mens dere testet spillet med barn?

- Å ja, mange! Men en situasjon husker jeg spesielt godt. Vi hadde ei lita jente som spilte med sin favorittfigur. Denne holdt på å miste helse i spillet, hvorpå hun løp frem mot portalen og røsket denne ut fra spillverdenen. «Du er min, og nå kommer alt til å gå bra med deg!», sa jenta. Ungene knytter et forhold til karakterene nettopp gjennom det at figurene både representerer noe håndfast, som de kan leke med, og en spillfigur med en slags personlighet, sier Jared Yeager.

Hva kom først: Teknologien eller idéen til spillet?

- Begge! Vi så kjapt at disse to idéene passet og at de ville fungere sammen.

Vurderte dere å lage spillet med støtte for PlayStation Move (PS3) eller Kinect (Xbox 360)?

- Nei, og det er fordi dette også er et spørsmål om pris. Vi ønsket ikke å kreve at kunder først skal kjøpe spillet for deretter forvente at de også handler Move-utstyr, om man ikke allerede eier den slags.

Overfør spillfiguren til andre plattformer

Du kan gå opp i nivå både i versus- og co-op-modusene, i tillegg til om du spiller alene. «Skylanders: Spyro’s Adventure» byr på en blanding av plattformeventyr, noen puzzles som minner om de vi kjenner fra «LEGO»-spillene – samt et lett dryss av rollespillelementer i forhold til måten du tilegner deg nye egenskaper og øker i nivå. 

Planlegger dere å legge til rette for at dataene som lagres i hver figur kan benyttes også i en annen sammenheng, ikke bare i selve spillet?

- Det er et veldig bra spørsmål. Alt jeg kan si om det akkurat nå er at vi utforsker flere muligheter. Vi vil imidlertid tilby en annen opplevelse du kan få gjennom en nettside. Leketøyet kan overføres til en stor, sosial opplevelse på internett. Der vil du også finne gratis onlineinnhold som du kan sysselsette deg med.

Ved å taste inn en kode, unik for hver figur, får du opp dataene som er lagret på minnebrikken til det aktuelle leketøyet. Man legger også opp til at man skal kunne studere sin egen kolleksjon med «Skylander»-figurer, sammenligne egenskaper og snoke i samlingene til venner og kjente.

Det er lett å se at potensialet er stort. For ikke å si enormt. Dette er på mange måter Pokémon The Next Generation.

Utviklerne av «Spyro»-spillet ville verken bekrefte eller avkrefte at hele denne opplevelsen kan overføres til andre plattformer, uavhengig av hva du spiller på. Men i tillegg til den nevnte websiden ble det også mumlet noe om støtte til mobile plattformer. Og selvsagt vil spin-off-produkter bli en viktig del av dette universet, men fokuset vil i nærmeste fremtid være på å lansere spillet med et moderat antall figurer, for å la barn og unge bli kjent med figurene, klassene de representerer og deretter se på måter å utvide, forteller Yeager.

«Skylanders: Spyro’s Adventure» lanseres denne høsten til PlayStation 3, Xbox 360, Nintendo Wii, Nintendo 3DS og PC. Det ble hintet om at det også jobbes med å overføre spillet til andre mobile plattformer – i tillegg til å utvikle et fellesskap for alle i form av et eget nettsted.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3