- Må bli større enn et spill kun til PlayStation

Derfor vil hjernen bak «Journey» nå lage en «stor økonomisk suksess».

12. februar 2013 12:14

(PressFire.no): Etter tre PlayStation 3-eksklusive spill på rappen, «Fl0w», «Flower» og «Journey», gjorde thatgamecompany seg ferdige med Sony-samarbeidet i fjor.

Det neste fra hjernen bak «Journey», Jenova Chen, kommer til å bli bredere – og blir utgitt til flere konsoller enn Sonys.

Chen bekrefter dette i et intervju med Polygon.

- Tjente ikke «Minecraft»-summer

Han sier at «Journey» tappet så store ressurser ut av thatgamecompany at studioet imploderte - noe Chen fortalte om i forbindelse med D.I.C.E.-konferansen i forrige uke.

Det er en av hovedgrunnene til at hans neste spill, foreløpig uannonsert, blir distribuert bredere.

Jenova Chen forteller Polygon at to utsettelser, og et større budsjett enn før, gjorde at thatgamecompany gikk konkurs.

- Jeg vil ikke si at unnfangelsen av «Journey» var en suksessoppskrift for spillutvikling, sier Chen.

- Vi endte opp med å kjøre selskapet konkurs.

Chen og kompani fikk til slutt pengene sine tilbake, og gikk litt i pluss, «men det er ikke snakk om Minecraft-summer», forteller han Polygon.

Sikret seg investorer

Nå har Jenova Chen gått til investorer for å sikre et solid fundament til sitt neste.

- Jeg er fast bestemt på å få til en stor økonomisk suksess, sier han.

Derfor blir det ingen PlayStation-eksklusivitet neste gang, og Chen sier dette er for å bevise én gang for alle at hans prinsipper og filosofi også kan resultere i et solid pluss-regnskap.

Noe av det som driver han er å vise unge spillskapere at det går an å lage spill som er annerledes – drevet av svære, kunstneriske ambisjoner.

- For å få til en økonomisk suksess, noe som vil forandre alle, må det bli noe mye større enn kun et spill til PlayStation, tror jeg.

Ekstra nivå av samarbeid?

I Polygon-intervjuet har tydeligvis Chen lyst til å røpe noe om det spillet han for tiden er travelt opptatt med å lage.

«Journey» hadde en unik samarbeidsmodus, der du på reisen møter andre og sammen føler et sterkt bånd – selv om dere ikke kan snakke sammen på tradisjonelt spill-vis.

Dette er et aspekt Jenova Chen trolig har lyst til å toppe neste gang.

«Journey» fokuserte på tilknytning. Jeg tror det vi prøver å få til med det neste spillet innebærer ett nivå ekstra, hinter Chen.

«Journey» ble et av 2012s mest hyllede, og satte rekorder for antall nedlastinger fra PlayStation Store.

Det ble ingen Grammy-pris. Den vant Trent Reznor og Atticus Ross for musikken til «The Girl With the Dragon Tattoo». Men «Journey» leder an i antall nominasjoner til BAFTA-utdelingen, og har fått flest slike - foran «The Walking Dead», skriver GamesIndustry.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3