(PressFire.no): Skaperen av «Heavy Rain», David Cage, er en av mange profilerte spillskapere som nå gjør seg klar for en San Francisco-tur i begynnelsen av mars.
På årets Game Developers Conference (GDC) skal Cage holde et times langt foredrag – og blant annet vise en teknologidemo fra sitt neste spill, skriver Develop.
Cage sitt foredrag skal handle om hvordan skuespillere og såkalt performance art kan bidra til å lage sjelsettende spillopplevelser tjukt av følelser - og fokusere på viktigheten av at historiefortellere bør ha full kontroll på prosjektet sitt, skriver Develop.
Det er forventet at teknologidemoen han har forskuttert til GDC både skal symbolisere temaet i foredraget, og gi oss innblikk i hans neste spill.
Les også: Vår anmeldelse av «Heavy Rain».
Les også: Intervju med David Cage.
David Cage var til stede på GDC også i fjor. Da stilte han blant annet spørsmål om spill rett og slett er for dyre. Spesielt ettersom hans egen sønn bruker mest tid med iOS-spill som koster seks-sju kroner.
Han formanet også sine spillutviklerkolleger om å slutte å undervurdere publikumet sitt, og advarte om at det ikke bare er barn som handler videospill.
- Poenget mitt er at bransjen er nødt til å gå gjennom en slags evolusjon, endre seg – og ta i betraktning at vi må skape mer meningsfulle opplevelser. Og det er her verdien vil oppstå.
- Det er ikke en kreativ drøm. Men en nødvendighet for hele forretningsmodellen i spillbransjen. Vi må forandre oss for å møte ny konkurranse. Vi må forandre oss for å utvide markedet, og vi må forandre oss for å bli et meningsfullt medie for et bredt publikum - ikke bare unge menn, sa en engasjert Cage på GDC i fjor.
På E3-spillmessen i 2006 viste Cage fram en teknologidemo, kalt The Casting, fra det som skulle ende opp med å bli «Heavy Rain». På GDC i mars kan vi få et lignende innblikk i hans neste.
Hva Cage og hans Quantic Dream-studio holder på med om dagen, har vært en godt bevoktet hemmelighet. Lenge gikk det rykter om et prosjekt kalt «Horizon» - et slags sci-fi-eventyr.
Cage innrømmet til slutt at «Horizon» ble brukt som lokkemat overfor pressen i prosessen der man søkte etter stemmeskuespillere.
For å unngå lekkasjer.
Han har imidlertid sagt at Quantic Dream i tiden etter «Heavy Rain» startet å jobbe med mer enn ett spillkonsept.
- Vi jobber for tiden med to veldig ulike prosjekter. Ofte, etter et langvarig og utfordrende prosjekt som «Heavy Rain», er det vanskelig for et team å bli opprømte over en ny idé igjen. Det er absolutt ikke tilfellet med Quantic Dream for øyeblikket – hvor hele gjengen virker å være entusiastiske over mulighetene som ligger i andre prosjekter.
- Hele teamet og selskapet fortsetter å vokse når det gjelder erfaring, selvtillit og talent, fortalte Cage til Examiner sommeren 2010.
Årets GDC finner sted i perioden 5. til 9. mars. Kanskje vi da får en smakebit fra Quantic Dreams nye spill?
Foto (hovedbilde): PressFire.no.