Mannen bak «Heavy Rain» forbereder seg på å vise sitt nye

Tar med seg en demo til GDC i mars.

27. januar 2012 07:32

(PressFire.no): Skaperen av «Heavy Rain», David Cage, er en av mange profilerte spillskapere som nå gjør seg klar for en San Francisco-tur i begynnelsen av mars.

På årets Game Developers Conference (GDC) skal Cage holde et times langt foredrag – og blant annet vise en teknologidemo fra sitt neste spill, skriver Develop.

Cage sitt foredrag skal handle om hvordan skuespillere og såkalt performance art kan bidra til å lage sjelsettende spillopplevelser tjukt av følelser - og fokusere på viktigheten av at historiefortellere bør ha full kontroll på prosjektet sitt, skriver Develop.

Det er forventet at teknologidemoen han har forskuttert til GDC både skal symbolisere temaet i foredraget, og gi oss innblikk i hans neste spill.

Les også: Vår anmeldelse av «Heavy Rain».


Les også: Intervju med David Cage

Kan vi håpe på avslørende GDC-tale?

David Cage var til stede på GDC også i fjor. Da stilte han blant annet spørsmål om spill rett og slett er for dyre. Spesielt ettersom hans egen sønn bruker mest tid med iOS-spill som koster seks-sju kroner.

Han formanet også sine spillutviklerkolleger om å slutte å undervurdere publikumet sitt, og advarte om at det ikke bare er barn som handler videospill.

- Poenget mitt er at bransjen er nødt til å gå gjennom en slags evolusjon, endre seg – og ta i betraktning at vi må skape mer meningsfulle opplevelser. Og det er her verdien vil oppstå.

- Det er ikke en kreativ drøm. Men en nødvendighet for hele forretningsmodellen i spillbransjen. Vi må forandre oss for å møte ny konkurranse. Vi må forandre oss for å utvide markedet, og vi må forandre oss for å bli et meningsfullt medie for et bredt publikum - ikke bare unge menn, sa en engasjert Cage på GDC i fjor

På E3-spillmessen i 2006 viste Cage fram en teknologidemo, kalt The Casting, fra det som skulle ende opp med å bli «Heavy Rain». På GDC i mars kan vi få et lignende innblikk i hans neste.

Bløffet om nytt spill

Hva Cage og hans Quantic Dream-studio holder på med om dagen, har vært en godt bevoktet hemmelighet. Lenge gikk det rykter om et prosjekt kalt «Horizon» - et slags sci-fi-eventyr. 

Cage innrømmet til slutt at «Horizon» ble brukt som lokkemat overfor pressen i prosessen der man søkte etter stemmeskuespillere.

For å unngå lekkasjer.

Han har imidlertid sagt at Quantic Dream i tiden etter «Heavy Rain» startet å jobbe med mer enn ett spillkonsept.

-  Vi jobber for tiden med to veldig ulike prosjekter. Ofte, etter et langvarig og utfordrende prosjekt som «Heavy Rain», er det vanskelig for et team å bli opprømte over en ny idé igjen. Det er absolutt ikke tilfellet med Quantic Dream for øyeblikket – hvor hele gjengen virker å være entusiastiske over mulighetene som ligger i andre prosjekter.

- Hele teamet og selskapet fortsetter å vokse når det gjelder erfaring, selvtillit og talent, fortalte Cage til Examiner sommeren 2010.

Årets GDC finner sted i perioden 5. til 9. mars. Kanskje vi da får en smakebit fra Quantic Dreams nye spill?

Foto (hovedbilde): PressFire.no.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3