Mannen bak «L.A. Noire» jakter på nye venner

Kan havne under vingene til «Mad Max»-regissør.

4. august 2011 19:39

Selv om «L.A. Noire» har solgt mer enn ok siden lanseringen i mai, har det haglet med beskyldninger mot spillstudioet Team Bondi og sjefen sjøl, Brendan McNamara. Bakgrunnen er klager fra tidligere ansatte om uverdige arbeidsforhold.

Det har også blitt påstått at Rockstar, som ga ut «L.A. Noire», ikke har lyst til å jobbe med McNamara og Team Bondi igjen etter opplevelsen med å få ferdigstilt det mørke krimdramaet.

Nå sier kilder Kotaku har snakket med at Team Bondi er ute og flørter med potensielle kjøpere. Brendan McNamara har nemlig hyppig blitt observert utenfor kontorene til Dr D, et animasjonsstudio i Australia eid av George Miller. Dette er mannen ansvarlig for «Mad Max»-filmene, og som har produksjonsstudioet KMM (Kennedy-Mitchell Miller). For tiden jobber han med en oppfølger til animasjonsfilmen «Happy Feet».

George Miller skal ha blitt kraftig imponert over «L.A. Noire»-spillet.

- Ryktet går ut på at Team Bondi blir underlagt KMM-studios. Team Bondi er så godt som fortapt etter skandalene og kan ikke finne nye støttespillere. Så ved å gjøre dette kan de gjemme bort navnet sitt, forteller denne anonyme kilden til spillbloggen Kotaku.

Så mange som hundre utviklere, som på ett punkt jobbet med spillet, ble visstnok ikke tatt med i rulleteksten til «L.A. Noire». En tidligere designer fortalte IGN at han ble tvunget til å jobbe opp mot 110 timer i uka, hvorpå McNamara svarte: «Vil du ha en ni-til-fem-jobb, bytt til en annen bransje».

GameIndustry.biz (krever registrering) snakket med to tidligere ansatte ved Team Bondi som påstår problemene relatert til «L.A. Noire» også har ødelagt forholdet mellom spillstudioet og Rockstar.

Jeg har hørt mye om Rockstars forakt overfor Team Bondi, og det har blitt gjort helt klart at de ikke ønsker å gi ut Team Bondis neste spill.

- Team Bondi prøver å finne en ny utgiver til sin neste tittel, men forholdet til Rockstar har blitt kraftig svekket. Brendan betrakter hans visjoner som grunnen til at «L.A. Noire» ble en suksess, men jeg tror Rockstar er de som reddet hele prosjektet. De fortsatte å pumpe penger inn i «L.A. Noire», og markedsføringen var fantastisk. Uten den vedvarende støtten ville Team Bondi gått under for flere år siden, forteller disse utviklerne.

«L.A. Noire» ble sluppet til PS3 og Xbox 360 20. mai, og slippes til pc i løpet av høsten.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3