(PressFire.no): For et par uker siden kom nyheten om at de legendariske spillskaperne Dr. Ray Muzyka og Dr. Greg Zeschuk nå legger rollespillhatten på hylla.
I stedet skal de to legene løse samfunnsproblemer over hjemmebrygget øl.
Doktorduoen stiftet i sin tid det anerkjente spillstudioet BioWare.
Trent Oster var i selskapet fra starten, men forlot rollespillstudioet i 2009 for å stifte Beamdog, som nå jobber med «Baldur's Gate: Enhanced Edition».
Nå spekulerer Oster i grunnen til de tidligere kollegaenes avskjed.
- Sist gang jeg så Zeschuk var han tydelig utslitt, forklarer Oster til nettstedet Nowgamer.com.
- Få det ut, riv dere løs, kom dere vekk, var mitt tips til ham da, og kanskje traff det blink mer enn jeg innså. Jeg tror også at den negative holdningen til «Mass Effect 3» og «Star Wars: The Old Republic»-fansen rett og slett ble for overveldende.
«Mass Effect 3», spillet som skulle avslutte den episke rom-serien om kommandør Shepard, utløste fansens vrede når avslutningen ikke sto i stil med de høye forventningene.
Etter et voldsomt press med underskriftskampanjer og trusler om innklaging til forbrukerrådet, gikk BioWare endelig med på å forandre slutten.
De slapp utvidelsespakken «The Extended Cut» i juni.
- Man må elske spill og legge sjela si i det å skape de. At fansen så skaper underskriftskampanjer mot ens arbeid er vanskelig å svelge, spesielt når du har jobbet overtid i et par år, kommenterer Oster til Nowgamer.
- Man blir nok lett nedstemt av den overveldende negativiteten som internett spyr opp når det er ditt navn eller ditt selskap som er nevnt.
BioWares online-satsing «Star Wars: The Old Republic» har heller ikke vært problemfri.
På tross av rekordbrytende salgstall under lanseringsuken, dalte populariteten kjapt. Etter bare noen måneder rapporterte EA et frafall på 400 000 spillere.
Snart skifter spillet betalingsmetode, i november.
- Jeg er sikker på at EA internt stemplet «Star Wars: The Old Republic» som en fiasko når det ble free to play, og la alt ansvaret på Ray, sier Oster.
Selv trodde Oster at Muzyka kom til å være i EA på livstid.
- Det skulle vært problematisk å klatre oppover i EA-hierarkiet etter dette, men jeg trodde han skulle kjempe mer. EAs øvre administrasjon må være verre enn jeg trodde, sier Oster til Nowgamer.
Da PressFire møtte doktorene i 2010 snakket de om hvordan fansen påvirket arbeidet deres.
- Dedikerte fans er både en forbannelse og en velsignelse, sa Zeschuk da.
- Når vi ser på tilbakemeldingene prøver vi å forstå konteksten, noe av det er ekstremt viktig for oss.
Dr. Zeschuk fortalte PressFire at de også brukte spillanmeldelser og målrettede brukerundersøkelser for å få tilbakemeldinger.
- Jeg tror en av grunnene til at vi har en så dedikert fanbase, er nettopp fordi vi har en tendens til å lytte til dem. Jeg tror de ville forsvunnet om vi ikke hørte etter, sa Dr. Zeschuk til PressFire.
FOTO (hovedbilde): Jarle Hrafn Grindhaug, PressFire.no.