(PressFire.no): Zynga var en av de store vinnerne da spillmarkedet på Facebook fant fart i 2007. Det San Francisco-baserte spillstudioet nøt en gedigen boom, kronet med massiv ekspansjon og nærmere 20 avdelinger på tvers av planeten. Så kom nedturen.
Særlig i fjor opplevde amerikanerne et formidabelt frafall i spillere, og aksjen deres nådde flere bunnoteringer i løpet av året. Mars i år brøt Facebook sitt offisielle samarbeid med dem.
Nå må Zynga gjøre store omstruktureringer for å kutte kostnader. De sier opp 520 ansatte på tvers av alle avdelinger, og legger ned tre spillstudio helt, ifølge All Things D.
Nedskjæringene har i ettertid blitt bekreftet av Zynga sentralt, via en pressemelding.
- Ingen av oss så noen gang for seg å møte en slik dag, særlig når så mye av kulturen vår har handlet om vekst. Jeg tror nok vi alle likevel skjønner at dette er nødvendig for å bevege oss framover, skriver direktør Mark Pincus i et internskriv Zynga har delt med Polygon.
- Størrelsen vår, som ga oss evnen til å bygge og levere den ledende sosiale spillplattformen på internett, gjør det nå vanskelig å lykkes på tvers av mobil og multiplattform, som er der sosiale spill kommer til å nytes, fortsetter Pincus.
Etter flere års gigantsuksess med Facebook-spill som «Farmville» og «Cityville», har selskapet i senere tid forsøkt å etablere seg like sterkt på andre plattformer.
I fjor la de 1,1 milliarder kroner på bordet for å å overta mobilspillkjempene i Omgpop, mest kjent for tegnespillet «Draw Something». De skal være blant avdelingene som har blitt rammet hardt av de ferske oppsigelsene.
Til tross for den massive oppslutningen rundt spillutgivelsene deres, har Zynga i lang tid vært en heftig omdiskutert aktør i spillsfæren.
Gigantutgiveren Electronic Arts saksøkte dem i fjor. Påstanden var at Zyngas «The Ville» er et regelrett plagiat av «Sim City Social». Rettssaken endte i forlik.
Også NimbleBit, gjengen bak mobilbraksuksessen «Tiny Tower», har beskyldt Zynga for å kopiere deres håndverk.
Zynga-direktør Mark Pincus har for sin del hevdet at de simpelthen lar seg inspirere, og at det er en naturlig del av enhver spillutviklers hverdag.