KÖLN (PressFire.no): Strategiperlen mange rangerer som et av de beste pc-spillene fra de siste par tiårene er snart tilbake.
«XCOM: Enemy Unknown» er et prosjekt som enkelte i dette spillstudioet lenge har drømt om å få modernisere. Med et slikt ambisjonsnivå bobler også engasjementet fram hos fans som har kjære minner fra det første «XCOM» som kom i 1994.
På GamesCom-spillmessen i forrige måned fikk vi selv teste en liten time av «XCOM: Enemy Unknown». Etterpå snakket vi med sjefsprodusenten.
Denne uka er det forresten lansert en demo, slik at du selv kan teste.
Dette er turbasert strategi. Aliens invaderer jorda, og du – i rollen som kommandør for de hemmelige «XCOM»-spesialstyrkene – skal forsøke å redde verden. Enkelt og greit?
I starten får du en myk introduksjon med filmatisk snert.
Ord som opplæringsdel kan kanskje skremme de mest hardbarka «XCOM»-fans, men det tar ikke lang tid før dette myke utenpå skrelles bort - lag for lag. Før det skjer har du både fått introdusert spillmekanikkene og historien.
Balansegangen mellom å ta vare på nye, samtidig som spillskaperne åpenbart ikke ønsker å tråkke «XCOM»-menigheten på tærne, har vært utfordrende.
Men det har stått veldig høyt på dagsordenen hos Firaxis.
- Det har vært ekstremt viktig, sier Garth DeAngelis til PressFire.
- Vi som har lagd spillet er selv store fans av «XCOM»-serien men har hatt i bakhodet at alle skal kunne spille dette. Åpenbart vil vi ha med oss die hard-fans også, og få med de elementene disse likte fra de tidligere spillene. Men vi vil at alle skal kunne finne denne magien.
- Læringskurven i det første spillet var ekstremt bratt. Nå ønsket vi å introdusere de ulike lagene mer gradvis, sier DeAngelis.
Sid Meier («Civilization», «Pirates»), sjefen for dette spillstudioet, har ikke vært helt hands-on på «Enemy Unknown». Men utviklerne stresser at Meiers arv og kompetanse er noe som gjenspeiles også i det nye «XCOM».
(Prosjektet må ikke forveksles med utviklingen av et actionspekket skytespill som «BioShock»-gjengen i 2K Marin jobber med. Dette «XCOM»-spillet kommer ut først neste år).
- «Enemy Unknown» er et strategispill, men likevel annerledes. Det har vært et mål å også få folk som liker action- eller skytespill interessert i «XCOM». Ser du «XCOM» i aksjon blander det alle disse sjangerne. Dette er byggesteiner vi har smeltet sammen, men der gameplayet er dypt, strategisk og turbasert, sier DeAngelis.
Mange har vært litt bekymret over at Firaxis lager dette spillet både til pc og konsoller. Det trenger ikke alltid å slå heldig ut når vi snakker om denne sjangeren. Demonstrasjonene i presserommet på GamesCom var hovedsakelig med Xbox 360, åpenbart et forsøk fra utviklerne å la oss kjenne i fingrene at strategi også kan duge på konsoll.
- Gjør dette noe med måten spillet er designet på når det gjelder brukergrensesnitt eller snarveier?
- Når gamle fans tenker «XCOM», tenker de pc, selv om spillet også kom til PlayStation. Arven er likevel pc. Vi ville vise folk at vi har kommet opp med en elegant måte å spille «Enemy Unknown» på, selv om du sitter med en kontroller i hendene.
Pc-måten å spille på, med mus og tastatur, er merkbart dypere og mer avansert. Men med en konsollkontroller i lankene føles det likevel ikke dummet ned, bare skreddersydd disse håndkontrollerne.
- Vi har hele veien planlagt å gjøre dette til en best mulig opplevelse både for pc- og konsollspillere. Det er helt klart utfordringer og begrensninger ved dette. Men siden vi har prioritert dette såpass høyst helt fra begynnelsen av utviklingen, syns vi at det er noe vi har lykkes med, sier DeAngelis.
Ved å «nylansere» en serie som startet for nesten 20 år siden skulle man tro at utviklerne har hatt et eneste stort koldtbord foran seg når det gjelder referanser og små hint tilbake i historien – som fansen forventer å finne i «Enemy Unknown».
- Det er bakt inn noen nostalgiske hint her og der. Det kan være alt fra forskningsrapportene du får servert i hovedkvarteret, til mindre håndfaste elementer.
- Følelsen og magien når du ser soldatene dine i det skrå perspektivet sett ovenfra - disse små tingene som ikke er så lett å sette fingeren på, men som gjør at du bare vet at dette er «XCOM».
- Hvorfor valgte dere «XCOM» som deres prosjekt i utgangspunktet?
- Det har denne fantastiske blandingen mellom strategi og et kampnivå, der disse to elementene opererer sammen og gjør «XCOM» til noe helt spesielt. Og på grunn av Firaxis’ bakgrunn med strategi, virket det naturlig.
- Jake Solomon, sjefsdesigneren, har mast hver eneste dag: «vi bare må lage dette spillet!».
Etter en (valgfri) opplæringsdel som går grundig gjennom måten du spiller på, og anbefales dem som ikke har «XCOM» i ryggmargen, kan du dykke i dybden. Controlled mode, som opplæringen heter, tar deg trygt i hånda og byr i tillegg på flust av flotte, intense og filmtunge øyeblikk med dirrende nerve.
Er det grunn til å bekymre seg for at spillet er for flatt, uten den voldsomme dybden «XCOM» har blitt kjent for? Ikke ifølge sjefsprodusenten.
- Du kan gå virkelig dypt. Du kommer ikke en gang til å oppdage alt ved én gjennomspilling. Alle materialene og ressursene du kommer over, har stor dybde. Når det gjelder laboratorier og alt du kan forske på, så er dette også noe du trenger mye tid på å oppdage fullt ut, sier DeAngelis.
- Alt handler om hvilken sti du ønsker å følge.
- Animatørene våre har gjort en strålende jobb med å lage noen av disse filmatiske øyeblikkene ved nøkkelpunkter gjennom historien, men disse kan forandre seg basert på hvordan du spiller. Du kan nesten betrakte de som lagringspunkter.
- Derfra og ut kan reisen virkelig endre seg, basert på hvordan du spiller, sier DeAngelis til PressFire.
Denne uka er det sluppet en demo av «XCOM: Enemy Unknown». Der kan du selv få en smakebit på eventyret som slippes løs i sin helhet i neste måned.
«XCOM: Enemy Unknown» slippes til pc, PlayStation 3 og Xbox 360 den 12. oktober. NB! Det er nå mulig å teste en pc-demo (via Steam). Denne smakebiten ble sluppet tidligere denne uka. Konsolleiere får også teste før lanseringen. Utgiveren 2K sier at demoer til PS3 og Xbox 360 kommer «snart».
Her demonstrerer og forteller sjefsdesigner Jake Solomon om «XCOM: Enemy Unknown»: