Mer trøkk fra tribunene – og litt tullball fra ballguttene

Vi testet «FIFA 14» på Xbox One og PS4.

26. august 2013 12:20

KÖLN (PressFire.no): Hvordan blir egentlig «FIFA» på de nye konsollene, PlayStation 4 og Xbox One?

Blir spranget like stort som fra et «Pac-Man» og «Pong» til «Battlefield 4», som enkelte kanskje har håpet på – eller bør vi nedjustere forventningene kraftig?

Den aller første muligheten til å spille neste generasjons «FIFA» var under GamesCom-spillmessa i forrige uke.

Forskjellene er ikke så mye knyttet til banespillet eller gnistrende grafiske forbedringer etter at dommeren har blåst i fløyta. Det er mer snakk om subtile endringer som skal markere startskuddet for «FIFA 14» til en ny maskinvaregenerasjon.

Ny ballfysikk og kjappere banespill

Microsoft var først med å tilby litt «FIFA 14»-spilletid på sitt Xbox One-arrangement. Her annonserte de også at det «nære og spesielle samarbeidet» med EA, som vi har hørt snakk om i noen måneder, blant annet resulterer i en eksklusiv Legends-del av FIFA Ultimate Team.

Dagen etter tok vi turen innom EA for en grundigere test av «FIFA 14» på Xbox One.

Først var det rikelig anledning til å spille høstens EA-fotballspill på Xbox 360. For å varme opp litt.

Et par av nyvinningene, til alle versjoner av «FIFA 14», dreier seg blant annet om ny ballfysikk og litt høyere tempo på banespillet. Dette fikk vi høre mer om i april da EA Sports snakket ut om den nye fotballspillårgangen.

Mer atmosfære

Det er oppbygningen, detaljer utenfor matta og atmosfæren fra tribunen som gjør at du merker forskjell mellom Xbox 360- og Xbox One-versjonene. Banespillet er nemlig tilnærmet likt «FIFA 14» på dagens konsoller.

En av «FIFA»-produsentene forteller PressFire at de i år, med PlayStation 4 og Xbox One, endelig tør å flytte kameraet i spillet litt ned – for å sikte mot tribunene. I tidligere årganger har de vært nødt til å gjøre det motsatte: få kameraet til å kamuflere at fansen på tribunen ikke har sett veldig overbevisende ut.

Nå har de imidlertid teknologien til å formidle mer, løfte litt på sløret, mener EA Sports.

Før kampstart panorerer kameraet over Allianz Arena. Vi skimter trafikken i gatene bak stadion, og det er en ny inngang til kampen sammenlignet med hva vi har opplevd i «FIFA» før.

Mer atmosfære og oppbygning er noen mange «FIFA»-spillere har etterlyst i en årrekke.

Flere luftkrigere samtidig

Ignite er navnet på den nye spillmotoren som vil være i ryggraden på neste «FIFA», «Madden NFL», «UFC» og «NBA LIVE» til PS4 og Xbox One.

På kjent vis har sportsspillsjefen, Andrew Wilson, på forhånd utbasunert at Ignite-teknologien tillater utviklerne fire ganger så mange kalkulasjoner per sekund – og ti ganger mer dybde til animasjoner og detaljer.

Den mest synlige endringen i banespillet, som tilfører next gen-«FIFA» noe nytt, er at mer enn to spillere kan gå opp i en luftduell. Nå kan tre eller fire krige i lufta samtidig.

Trolig trenger EA Sports ytterligere et år eller to før vi virkelig ser hvor mye krutt Ignite har å by på, før vi aner konturene av kalkulatorregnestykkene til Andrew Wilson.

Men i motsetning til den forrige konsollgenerasjonen – fra PS2 til PS3 og Xbox til Xbox 360 – kommer trolig ikke «FIFA 14» til å være ubalansert og preget av hastverk slik «FIFA 07» var.

Da Xbox 360 og PS3 var ferskvare, gjorde EA en radikal omstilling på det under panseret. Det medførte at det tok et par-tre år før de hadde klart å balansere, justere og lage et bra «FIFA» igjen. De hevder selv å ha lært av feilene sine fra den gang. Alle innovasjonene, små og store forbedringer fra de siste «FIFA»-åra, er overført til next gen «FIFA 14».

Kluss med ballgutten

Kampen rulles endelig i gang. Det er Bayern München mot Manchester City. Du merker raskt mer innlevelse fra tribunene og flere små detaljer når spillet ute på banen avbrytes.

En morsom detalj er når Joe Hart må bak buret sitt for å hente en ball og gjøre seg klar til å ta en femmeter. Ballgutten, overivrig som han er, kaster ytterligere en ball inn på banen.

City-målvakten rusler bak målet igjen for å fjerne denne andre ballen. En ny animasjon, sammenlignet med «FIFA 14» til PS3/Xbox 360, viser hvordan han sparker litt i gresset for å gjøre seg klar til utsparket.

Ballguttene virker som en av stolthetene fra «FIFA»-utviklerne. På de nye konsollene er disse ikke bare synlige, men kan også være med på å gjøre opplevelsen rikere. Ballguttene skal visstnok føle presset og løpe raskere om hjemmelaget ligger under og tiden holder på renne ut.

På samme vis har EA Sports-utviklerne antydet at et misfornøyd eller oppglødd hjemmepublikum kan være med å løfte laget ditt fram. Dette er det vanskelig å se spor av etter en halvtimes test.

- Skal bruke all kraften vi kan få fra Ignite

EA Sports har de seneste åra lagt ned mye arbeid i å scanne hodene til fotballspillere, inngå samarbeidsavtaler med storlag og jobbe med å forevige stadioner i de største ligaene.

Dette arbeidet har vært gjort også med «FIFA» til de nye konsollene i bakhodet.

Materialet kan lett opp- eller nedskaleres. Derfor vil en Manchester City-spiller se litt mer naturtro i «FIFA 14» på en av de nye maskinene fra Sony eller Microsoft i år.

- Nøkkelpunktet for oss i år er å bruke oss av all kraften vi kan få fra Ignite, forteller Nick Channon som er en av produsentene for «FIFA 14».

Han tar oss med gjennom en viktig nyvinning som skal eksemplifisere at spillet har blitt smartere – på alle plattformer:

- Pro Instincts handler om at du ikke lenger trenger å bruke rå kraft eller takle for å få tilbake ballen. Spillerne skjønner at de ved bevegelse også kan avskjære og få kontrollen over ballen.

Channon demonstrerer en annen nyhet som skal gjøre «FIFA 14» mer realistisk. Det handler om små flikker, en liten touch på ballen, som kan gjøre stor forskjell. EA Sports har innsett at de trengte flere animasjoner for å kunne formidle situasjoner i en presset situasjon.

- Har brukt mer krefter og flere folk enn før

Marcel Kuhn, som hovedsakelig jobber med Ultimate Team-delen av «FIFA», forteller PressFire at de fleste av disse nyvinningene i banespillet både gjelder dagens konsoller og de nye.

Hvordan har det vært å jobbe med «FIFA 14» til to ulike konsollgenerasjoner?

- Det har vært krevende, vi har brukt mer krefter og flere folk enn før, sier Kuhn.

-  Men vi har jobbet sammen, og dratt i lik retning.

Under sin GamesCom-pressekonferanse understreket EA at alle som starter med «FIFA 14» på Xbox 360 og PlayStation 3 får ta med seg karriereprogresjonen - alt du har tjent, spart og gjort deg fortjent til - over på de nye konsollene. 

«FIFA 14» lanseres til dagens konsoller den 25. september. EA har bekreftet at spillet også slippes samtidig med PlayStation 4 og Xbox One. Demoen rulles ut 10. september,  ble det avslørt på GamesCom.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3