- Microsoft var som en elefant i en porselensbutikk

Men Xbox One-planene var glimrende, mener spillsjef.

25. juni 2013 11:25

(PressFire.no): Microsoft stod angivelig klare med radikale planer for nettdistribusjon og videresalg av spill til Xbox One, men tok en drastisk usving i forrige uke.

Etter Sonys sjarmoffensiv og spilleres protester mot at konsollen krever daglig nettkobling og sperrer for lån og bruktsalg av fysiske spill, nedjusterer Microsoft sine digitale ambisjoner.

- Det var en glimrende visjon bak det hele, sukker «Bulletstorm»-skaper Adrian Chmielarz i et innlegg for spillsiden Edge, hvor han hevder at Microsoft kunne ledet en revolusjon.

Varighet over alt

Når en kunde tar med spillet sitt i butikken og det videreselges uten at utviklerne og utgiverne mottar en del av summen, hindrer det salget av nye spill og inntjeningen deres, mener han.

- Det er slik nedlastbare ekstrapakker ble født. «Ikke selg spillet ditt enda, det kommer mer!». Ikke alle falt for det, men de som gjorde det betalte fem, ti, femten dollar for ekstrainnhold som bare kostet en brøkdel av originalspillet å lage, mens spilleren betaler en fjerdedel av hovedspillets pris.

Også kjerneopplevelsen i spill kan lide av denne mentaliteten, skal vi tro innlegget hos Edge.

- «Far Cry 3» er ikke bedre fordi du må ha to villsvinpelser for å lage en ryggsekk, men det er helt klart lenger. For noen spillere er varighet synonymt med verdi, men av en eller annen grunn fullfører de samme folkene sjelden spillene (industristandarden er 25 prosent), skriver Chmielarz.

Det høster utgiverne etter sigende fruktene av.

- [Spilleren] setter spillet tilbake i hylla og lover seg selv å fullføre det en dag. Flesteparten gjør ikke det, men det viktige for utgiveren er at de ikke selger det. Da er alt godt.

- Døende dyr

Ifølge en tidligere lekkasje hadde Microsoft planer om å demme opp for dette ved å la spillerne videreselge alle spill, digitale såvel som fysiske, gjennom sitt interne økosystem.

Der skulle man selv sette prisen, mot at utgiverne fikk en viss prosent av salgssummen. Xbox One skal ha krevd løpende nettilgang for å sjekke at lisensene var på plass.

- Spillesken ligger som et døende dyr i påvente av et barmhjertighetsdrap, og Microsoft virket villige til å trekke av, synser Chmielarz i metaforiske ordelag.

Han hadde store forhåpninger til Xbox Ones nettsystem, men føler at produsentene gjorde flere gedigne tabber i hvordan de solgte det inn for kundene.

- Evolusjon, ikke revolusjon

Den velkjente skytespillskaperen, som i disse dager har blitt indieskaper for å realisere mer tankefulle opplevelser, tror overgangen til en heldigital hverdag er helt uungåelig.

- Spør du meg må prislappen på 60 dollar bort. Sannheten er at ingen bryr seg om retten til det første salget eller å dele med venner om prisen er lav. Med mindre en kinofilm er dårlig, er det ingen som klager over at de må betale ti dollar for å se den én gang.

Nå når Microsoft og Sony, som to av verdens største spillselskaper, har en til forveksling lik strategi, utsetter det ifølge Chmielarz bare morgendagens revolusjon.

- Det fører bare til mye mer lidelse enn det må. Så lenge det ikke er en lekeplass å fokusere på og eksperimentere med, forblir den digitale revolusjonen en evolusjon. Vi sløser bort tid, og ingen vinner noe som helst, avslutter han.

Så gjenstår det å se om Microsoft henter fram nettbutikken fra dvalen på et senere tidspunkt.

Adrian Chmielarz jobber i disse dager på «The Vanishing of Ethan Carter med sitt nye indiespillstudio The Astronauts.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3