- Ja, dette er greia, nå gjør vi det!

Ventet på den riktige idéen til «Mirror’s Edge 2».

13. juni 2013 13:52

(PressFire.no): Det har sittet langt inne for DICE å finne et konsept og spillbarhet som forsvarte å fyre avgårde oppfølgeren til 2008-spillet «Mirror’s Edge».

Nå har svenskene tydeligvis knekt koden, for denne uka fikk vi nyheten om at den spreke og spenstige Faith vender tilbake.

«Spillet kommer… når det er ferdig», står det avslutningsvis i traileren som ble vist under EAs pressekonferanse på E3-spillmessa.

- Ødelegger ikke det som var bra

- Det første spillet handlet om å løpe fra ting, sier EA- og DICE-toppen Patrick Söderlund, samtidig som han hinter om at løpingen og fluktaspektet også vil spille en rolle i oppfølgeren.

- Faith er tøff, du vil at hun skal ta kontroll. Du kommer til å se mer av det i dette spillet, sier Söderlund til Eurogamer.

EA-kollega Frank Gibeau har nylig beskrevet «Mirror’s Edge 2» som et eventyrspill lagt til en åpen verden. Söderlund begrenser seg litt med avsløringene, men antyder at det er gjort store endringer.

- Jeg kan si én ting. Det er en veldig annerledes «Mirror’s Edge»-opplevelse i forhold til det første spillet.

- Som du så i traileren er det elementer som åpenbart vil forbli de samme.

- Vi kommer ikke til å ødelegge noe som dét spillet gjorde bra. Men generelt er det noen endringer som er til det bedre, syns jeg.

«»

- Jeg har noe jeg vil pitche for dere

Söderlund var en av de som ga prosjektet grønt lys. Han avslører overfor Eurogamer at DICE har hatt et lite team som gjennom de siste åra har jobbet med å komme fram til idéer og konsepter til oppfølgeren.

Det var ikke før Sarah Jansson, en av disse DICE-spillskaperne, kom og banket på døra og ville vise sine idéer at prosjektet skjøt fart:

- Vi visste vi ville komme tilbake til spillet én dag, og vi hadde et lite team på det, av og på, i en slags konseptuell fase. Ikke før Sarah kom bort og spurte Karl-Magnus Troedsson (studiosjefen i DICE - journ. merk.) og meg: «jeg har noe jeg vil pitche for dere».

- Vi fikk presentasjonen. Jeg ble forbløffet over hva hun viste oss.

- Jeg sa: «ja, dette er greia, nå gjør vi det!».

- Vi ventet på den riktige idéen. Jeg er så begeistra over denne idéen i seg selv, den er så annerledes og spektakulær at den bare kan fungere på de nye maskinene – som Xbox One og PlayStation 4, eller pc.

- Det var på dette punktet jeg skjønte at dette var riktig, sier Patrick Söderlund til Eurogamer.

«Mirror’s Edge 2» utvikles til pc, PlayStation 4 og Xbox One. Foreløpig er det ikke sagt noe om når spillet er ferdig. Her kan du se den første traileren.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3