Mange trekker nok litt på smilebåndet når de tenker tilbake på «The Secret of Monkey Island» (1990) og «Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge» (1991). Begge spillene blir ansett for å være blant det beste som har velsignet eventyrspillene.
Så høyt elsket er spillene, at de nylig har fått en renessanse gjennom nye spesialversjoner til PC, Xbox 360, PS3, iPad og iPhone/iPod Touch. De nye versjonene har fått ny grafikk, lyd og kontrollsystem. Det har også dukket opp nytt innhold til spillene, og med et knappetrykk kan du bytte til den gamle versjonen for å sammenligne.
Mye av æren for den fantastiske humoren i disse to spillene er det Tim Schafer og Ron Gilbert (bildet) som har fått. Og de to bidro også sammen på legendariske «Day of the Tentacle». Etter det har duoen ikke jobbet sammen, selv om de har vært venner gjennom hele perioden.
Men nå har Tim Schafer og spillstudioet hans, Double Fine Productions, annonsert at de har ansatt Ron Gilbert til å jobbe med et hittil uannonsert spillprosjekt. Dette blir første gang de jobber sammen siden «Day of the Tentacle» i 1993.
I et intervju med Kotaku kommer det frem at Ron Gilbert har fått låne kontorlokale av Tim Schafer og Double Fine Productions. Og slik oppstår det gjerne tettere bånd.
- Tim har lånt meg en kontorpult her, som han har gjort før. Og vi har snakket frem og tilbake om forskjellige idéer jeg har hatt til spill. Tim foreslo til slutt: «Hey, kan du ikke bare komme hit og bygge det?», forteller Gilbert i intervjuet.
Ron Gilbert var mannen bak «DeathSpank» og oppfølgeren «DeathSpank: Thongs of Virtue», som ble sluppet digitalt i forrige uke til PSN og XBLA. Men Gilbert forlot Hothead Studios allerede i april, og det er etter denne perioden at han har tilbragt tid hos Double Fine-studioet.
Selv om mannen er aktuell med en Diablo-møter-Monkey Island-klone, trenger du ikke forvente noe lignende som «DeathSpank» i forhold til det nye spillet, advarer Gilbert.
- Det er en idé jeg har jobbet med i mange, mange år. Jeg har snakket med Tim de siste månedene og den fortsatte å dukke opp. Det er helt forskjellig fra «DeathSpank». Det kommer til å bli en veldig interessant retning, sier Gilbert, og forsikrer om at fans av gamle eventyrspill kommer til å like det.
Etter «Brütal Legend» har Double Fine Studios og Tim Schafer valgt en litt annen rute for studioet – i stedet for å fokusere på én stor tittel, skal de nå jobbe med fire mindre prosjekter. Det ene prosjektet, «Costume Quest», er nær en ferdigstilling. og det er her det nye prosjektet til Ron Gilbert kommer inn.
Tim Schafer avslører i intervjuet at dette spillprosjektet egentlig er helt og holdent Ron Gilberts hjertebarn, men at han kommer til å bidra i brainstorming-prosesser. Spillet har ikke fått noen utgiver ennå, men Tim Schafer og kompani skal etter planen dra ut på utgiverjakt om noen uker.