LOS ANGELES (PressFire.no): Warner hadde helt klart en av de mest interessante porteføljene på E3-spillmessa i år.
Ikke bare kommer de med nye innskudd fra zombieapokalypsen til Techland og designfornuften fra svenske Avalanche Studios - men også flaggskipet deres, «Batman Arkham»-serien, stod i fokus.
«Batman: Arkham Origins» er en oppfølger til det åpne verden-spillet «Batman: Arkham City». Vi fikk sjansen til å se nærmere på flaggermusspillet under E3.
Det interessante med denne nye versjonen er kanskje premisset, framfor noe annet. Spillet utspiller seg nemlig gjennom én kveld. Det er julaften i Gotham City, og den notoriske superslemmingen Black Mask har utlovt en dusør for hodet til Lynvingen.
Idéen er at Black Mask dermed har samlet åtte av Gothams verste skurker, som alle prøver å halshugge flaggermusen denne kvelden. Blant annet figurer som Deathstroke og Deadshot, som alle har glimret med sitt fravær i de tidligere spillene – i alle fall i betydningsfulle roller.
Ikke nok med dét, resten av galleriet Batman vanligvis hamler opp med på daglig basis velger å bruke kvelden til å sive ut av sprekkene i Gothams gater og gjøre livet hans enda vanskeligere.
Da snakker vi om gamle ringrever som Penguin, Anarchy og Bane – og ikke overraskende, The Joker, som hadde æren av å avslutte E3-sekvensen med et eksplosivt fyrverkeri på bekostning av de høyeste skyskraperne i byen.
Spillet ser mer eller mindre identisk ut med det du forventer fra denne serien – med et lite ansiktsløft, selvsagt. Utviklerne har helt klart lagt bak seg filosofien fra det første spillet til fordel for formatet de introduserte i «Arkham City».
Denne gangen med utspill gjennom den sørlige delen av Gotham, i full snøstorm.
Et av de store fokusområdene i spillet er et mer nyansert belønningssystem, som delte ut erfaringspoeng basert på et bredere spekter av krav enn tidligere – som i tur sørger for at du fikk lov til å låse opp nye verktøy å leke med.
En av disse var den oppgraderte gripekloen hans.
Denne nye varianten lot Batman trekke liner fra et punkt til et annet, enten for å legge en snubletråd eller noe å balansere langs.
Siktet du deg inn på levende mål, derimot, fikk den en elastisk egenskap, som trakk dem mot hverandre i stormfart – akkurat den type moro du er ute etter å leke deg med når spillet setter inn i predatormodus, der du metodisk må jakte ned slemmingene fra skyggen.
Et annet spennende element de trakk fram under presentasjonen på E3-messa, var detektivmodusen til Batman som denne gangen kan rekonstruere forhåndsregisserte scener i 3D-perspektiv.
Du skal dermed ikke lenger bare lete etter fotspor langs gatene for å finne skurker, du skal sirkle rundt og spole deg fram og tilbake gjennom rekonstruksjoner av helikopterkrasj for å finne nøyaktig hvor prosjektilet som satt det ut av spill kom fra.
Det så unektelig stilig ut, men heller ikke så langt fra den tradisjonelle pek-og-klikk-jakten etter ledetråder fra de tidligere spillene.
Så veldig mye mer nytt dukket egentlig ikke opp. Det er helt klart at den industrialiserte delen av Gotham gir utviklerne litt mer variert spillerom å leke seg på.
Men annet enn et lite skifte i omgivelser, føltes spillerommet veldig ut som den avgrensede innhegningen fra «Arkham City» – selv om området denne gangen visstnok skal bli over dobbelt så stort i omfang.
For de som ønsker mer av det samme, er det bare å gape høyt. «Batman Akrham Origins» virker som et verdig innskudd i serien, som plukker med seg nøyaktig det som gjorde de forrige spillene fantastiske.
«Batman: Arkham Origins» lanseres til pc, Wii U, PlayStation 3 og Xbox 360 den 25. oktober. Spin-off-spillet «Batman: Arkham Origins Blackgate» slippes samtidig til Nintendo 3DS og PlayStation Vita.