(PressFire.no): Tim Schafer, foruten å være en legende innen pek-og-klikk-eventyr, har seilt opp som en av de mest omtalte figurene i spillindustrien i år.
Tidligere i år motbeviste han nemlig dem som har utropt pek-og-klikk-sjangeren som kommersielt død: I løpet av én måned samlet han inn nesten 20 millioner kroner (3,3 millioner dollar) direkte fra fans over hele verden, da han ba om støtte for å gjennomføre et nytt prosjekt med sitt spillstudio, Double Fine. Og de trodde det var ambisiøst med et mål på 400 000 dollar.
Han har fått enormt med oppmerksomhet for denne bragden, og allerede noen dager ute i innsamlingen gikk det snakk om at Schafer var i ferd med å revolusjonere hele spillbransjen.
De som har støttet prosjektet, som har arbeidstittelen «Double Fine Adventure», har blant annet blitt lovet eksklusiv tilgang til en dokumentarserie som lages for anledningen av 2 Player Productions.
Offentliggjøringen av filmen skjer i forbindelse med at Double Fine gjenopptar kronerullingen. Innsamlingen gjennom Kickstarter er ferdig, men nå åpnes det for at en kan støtte dem videre, via en PayPal-konto.
Alle som støtter prosjektet får full tilgang til det ferdige produktet, og muligheten til å delta i beta-testing. I tillegg får man se alle episodene av dokumentaren etter hvert som de dukker opp, og adgang til et privat diskusjonsforum. Hvis du vil delta, kan du besøke nettsiden deres her.
Tidligere har vi fått en smakebit av dokumentaren i form av en samtale mellom Tim Schafer og hans kollega Ron Gilbert, en annen legendarisk figur innen eventyrspill. De to har tidligere samarbeidet blant annet på klassikeren «The Secret of Monkey Island» fra 1990.
Nå er altså den første offisielle episoden av serien ute. Den snaut 25 minutter lange episoden er vel verd tiden: Den kan føre til både ny innsikt, noen ufrivillige latterhikst, og kanskje litt dugg i øyekroken.
Ved å appellere direkte til brukerne eliminerte Schafer behovet for en utgiver for sitt nye prosjekt – de som vanligvis sitter på pengene og dermed makta i spillutviklingsprosessen.
I filmen tar han selv opp hvordan denne finansieringsmetoden kan ha ringvirkninger for hele bransjen.
- Jeg vil ikke si at dette er slutten på hele spillindustrien slik vi kjenner den, sier Schafer humoristisk til sine ansatte når selskapet feirer braksuksessen.
Latteren sitter løst, og champagnen flyter, men det er også alvor i det han sier:
- Det er heller ingen total erstatning av utgiverrollen. Men om du noen gang har blitt fortalt at du er en del av et nisjemarked, om du som barn har sett at favorittprogrammet ditt på TV blir kansellert, eller favorittbandet ditt bli kastet ut av plateselskapet fordi de ikke solgte bra nok … Hvorfor skal de store selskapene bestemme hva slags musikk jeg hører på, eller hvilke filmer jeg ser, eller hvilke spill jeg får spille? Nå vet du at de ikke kan gjøre det lenger. Nå kan du velge.
«Double Fine Adventure» blir utviklet til PC, Mac, Linux, iOS og «enkelte Android-telefoner». Beregnet utviklingstid er seks til åtte måneder.