«Grand Theft Auto V» blir digert

- Større enn «GTA IV», «San Andreas» og «Red Dead», til sammen.

8. november 2012 22:14

(PressFire.no): I kveld kom snøskredet med opplysninger mange har ventet på i et helt år.

Det er ganske nøyaktig 12 måneder siden Rockstar serverte oss den første traileren, og sammen med den også en sparsommelig dose informasjon rundt «Grand Theft Auto V».

Spillmagasinet Game Informer har vært på besøk hos spillskaperne, og det er i deres desembernummer spillet over 18 sider brettes ut.

PressFire har lest en digital versjon av magasinet, som ble sluppet i dag. Her er noen av høydepunktene.

- Endrer måten du spiller på

Oppfølgeren til «GTA IV», et spill som ifølge Rockstar har solgt mer enn 25 millioner eksemplarer, kommer til våren. Det har utviklerne allerede forskuttert.

Game Informer er tydeligvis imponert over det de har fått se:

«Spillet har utviklet nær sagt alle mekanikker, inneholder den største verdenen i serien til nå, og introduserer teknologi som radikalt endrer måten du spiller på», skriver de i denne første saken om spillet.

Akkurat som ryktene på forhånd har sagt, er det denne gang ikke én, men flere hovedpersoner i spillet som vi kan styre. Tre, for å være helt presis.




Hva gjør man etter Bellic og Marston?

En av grunnleggerne av Rockstar, Sam Houser, forteller Game Informer at de innså at det ikke var nok å bare fortelle en historie med én figur denne gang. Deres arbeid med «Red Dead Redemption», og «GTA IV» før det, gjorde det klart for spillskaperne at de måtte tenke nytt – og mye større.

- Vi elsket Niko (hovedpersonen i «GTA IV» – journ.merk.), og følte han var en veldig sterk hovedperson i et spill. Deretter begynte vi å virkelig bli involverte i John Marston.

Marston var i hovedrollen i «Red Dead Redemption», spillet som av mange omtales som det beste i løpet av denne konsollgenerasjonen.

- Vi ble likevel fortalt at det å gjøre western kom til å bli en katastrofe, men vi trodde vi kom til å klare å lage noe interessant med en sterk hovedfigur som du etter hvert ble glad i. Vi mente at etter to slike spill ville det ikke være nok å gjøre mer av det samme – fordi vi visste vi ikke ville klare å overgå dem på en stund, sier Sam Houser.

- Det var da vi kom opp med konseptet om å gjøre det hele som i episoder, med tre personer.

Dette er på en måte en videreføring av utvidelsene som kom i kjølvannet av «GTA IV». I «The Lost and Damned» fikk vi spille som mc-gjenglederen Johnny Klebitz. I den andre episoden, «The Ballad of Gay Tony», ble vi introdusert for nok en hovedperson, Luis Fernando Lopez.

«GTA IV» var på det tidspunktet byen der du møtte kjentfolk, men der Rockstar turte å fortelle flere, sammenvevde historier som hadde en del med hverandre å gjøre.

Dette blir videreført til oppfølgeren.

Trekløver av hovedpersoner

Det skal bli mulig for deg å bytte mellom disse tre spillpersonene når du ønsker. Trekløveret er også forsidepynten for Game Informer-bladet.

Disse herrene heter Michael, Trevor og Franklin. Kotaku skriver at de tre noen ganger må jobbe sammen, men du får også sjansen til å bytte litt - om det føles mer naturlig.

Kotaku har samlet sammen noen punkter som oppsummerer det viktigste fra den omfattende Game Informer-saken:

- Det skal ikke være mulig å kjøpe eiendom i «GTA V», men spillskaperne forskutterer at det blir en slags økonomi i spillet og «mye å gjøre».

- Oppdragene fra «Red Dead Redemption», der du kunne støte borti tilfeldige folk i ørkenen, for eksempel, er tilbake i «GTA V». Forvent derfor mange slike dynamiske sidespor til historien.

- Rockstar påstår at spillverdenen blir større enn «GTA IV», «GTA: San Andreas» og «Red Dead Redemption» - til sammen. Blant områdene du kan utforske, bortsett fra «hovedlekegrinden» Los Santos, nevnes det en militærbase, utemmet og vill natur, samt muligheten til å utforske under vann.

- De tre hovedpersonene har ulike sett med egenskaper og ferdigheter, samt forskjellige venner. De som er inaktive, som du ikke spiller med,kan dra avgårde på egen hånd mens du spiller som en av de andre.

- Det blir antydet at du kan komme til å møte på flere kjenninger fra «GTA»-serien, men ikke Niko Bellic fra fireren. Rockstar uttaler at ettersom dette er «high definition-versjonen» av «GTA», med enkelte kjente miljøer fra tidligere spill i serien, bør du ikke forvente deg å møte på figurer fra «PlayStation 2-æraen».

«»

- Bilene i GTA IV føltes som båter

Enkelte nøkkelelementer ved et sandkassespill som «GTA»-serien er, blir diskutert litt mer i detalj i saken.

Bilkjøringen, for eksempel.

- Bilene er i bedre kontakt med bakken. Vi syns de føltes som båter og var for store i «GTA IV». Vi syns de er bedre nå fordi vi har klart å tilføre bilene litt mer fysikk. Det føles nå mer som et racing-spill, sier Dan Houser til Game Informer.

Om skytingen kan han avsløre at også dette er en del av «GTA»-opplevelsen de ønsket å forbedre.

- Vi føler vi har utviklet dette en hel del sammenlignet med det forrige spillet. Ikke bare når det gjelder hvordan den fungerer, men også i forhold til grunnleggende spillmekanikk og hvordan du spiller.

Neste uke slippes den andre traileren fra spillet, den 14. november. Nederst i saken ser du den foreløpig eneste filmsnutten fra «GTA V».



 

«GTA V» kommer til PlayStation 3 og Xbox 360 en gang til våren, er alt Rockstar foreløpig vil si. En konkret dato - og eventuelt flere plattformer - må vi vente med å få informasjon om.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3