(PressFire.no): I forrige uke sparket mannen bak blant annet «Psychonauts» og «Grim Fandango» i gang kronerulling, der fansen ble spurt om å bidra med å få lagd et nytt eventyrspill.
- Støtter du oss er du kul, og alle vil like deg, fristet Tim Schafer med da startskuddet for aksjonen gikk på Kickstarter.
Målet om å samle inn 400 000 dollar i løpet av en drøy måned ble nådd allerede i løpet av åtte timers tid. I skrivende stund har Tim Schafer og hans Double Fine Productions fått inn nesten 1,7 millioner dollar (cirka 9,7 millioner kroner).
Mange ser på dette som et forsøk på å demonstrere hvordan mellomleddet med utgivere er i ferd med å bli overflødig – eller har utspilt sin rolle. Vi har sett eksempler på dette før, blant annet gjennom hvordan «Minecraft» ble finansiert av fansen og forhåndskjøpere.
- Målet er ikke å gjøre utgivere til skurker, sier Schafer i et ferskt intervju med nettsiden Hookshot Inc.
- Utgivere gjør sine forretninger på en måte som de mener passer dem. De risikerer en hel del millioner, så de må forsøke å minske den risikoen – og noen ganger betyr det å luke ut dristige idéer fra et spill, forteller Tim Schafer.
Dette nye prosjektet skal være ferdig i løpet av seks til åtte måneder, heter det på aksjonens nettside. Fansen skal få lov å følge prosessen tett gjennom dokumentarfilmer man får tilgang til hvis man har spyttet inn penger.
For $15 dollar har du forhåndskjøpt spillet, og får tilgang til å se filmene som 2 Player Productions lager underveis. Donerer du $250 dollar får du en signert plakat med kunst fra det nye spillet. Har du $50 000 å avse, blir du en figur i spillet.
NB! Se listen over flere slike bonuser her.
Spillet, som foreløpig går under arbeidstittelen «Double Fine Adventure», vil bli distribuert gjennom Valves Steam-tjeneste.
Schafer dropper altså i utgangspunktet PlayStation Store og Xbox LIVE Marketplace, onlinebutikkene på henholdsvis PlayStation 3 og Xbox 360.
Han forteller til HookShot Inc. at han har mistet litt troa på disse to nevnte digitalplattformene, og derfor valgte Steam som distribusjonsløsning. Steam tillater utviklere å oppdatere smidigere, og fastsette priser selv.
- Helt siden jeg spilte «Geometry Wars» tenkte jeg: «for en fantastisk ny plattform!», forteller Schafer til Hookshot Inc.
- Men det siste året ser det ut som ideen ikke eksploderte slik den burde. Tilbake til tiden da «Castle Crashers» kom ut, virket det som disse bare ville vokse og vokse. Jeg skulle bare ønske det lå mer støtte bak, med bedre plassering i disse menyene. Dette kunne ha vært vårt eget Sundance Filmfestival: en fantastisk sandkasse for uavhengige utviklere, sier han om Xbox LIVE Marketplace og PlayStation Store.
- De små spillskaperne beveger seg nå over til andre områder. Vi oppdager hvordan vi kan finansiere og gi ut spill selv, og vi oppnår en større grad av kontroll.
- Disse kanalene (PSN, XBLA – journ. merk.) er flotte slik de er, men de er lukkede. Man er nødt til å forsere en rekke hindre bare for å gjøre noe så viktig som å oppdatere og støtte spillet etter lansering, sier Schafer, som påpeker at det koster i størrelsesorden $40 000 å få ut en patch/oppdatering til et digitalt spill på Sony- og Microsoft-konsollene.
Tim Schafer opplevde et vendepunkt i sin karriere som spillskaper for tre år siden. Den gang holdt han på med sitt heavy metal-opus «Brütal Legend», der blant annet Jack Black lånte bort stemmen for å portrettere roadien Eddie Riggs.
Vivendi, som opprinnelig skulle gi ut spillet, ble på den tiden smeltet sammen med giganten Activision – og droppet samtidig med det «Brütal Legend». Electronic Arts tok over rettighetene. Så fulgte en turbulent tid der Activision truet med rettssak på grunn av uenigheter knyttet til Schafer-spillet.
Det endte med at spillet til slutt kom ut med en EA-logo påklistret, men det solgte under forventning – og planene om en oppfølger ble raskt skrapet.
Schafer snakket til slutt ut om den turbulente tiden, og beskrev blant annet den mektige Activision-toppen, Bobby Kotick, som «en pikk» - og mente våpenindustrien passet ham langt bedre enn spillbransjen.
I løpet av denne perioden fylt av usikkerhet og venting på utfallet av kranglekulene, begynte Double Fine Productions å sysle med konsepter til små, digitalt utgitte prosjekter. Mindre utviklerteam i Double Fine ble satt sammen med oppgaven å presentere spreke idéer for sine kolleger, før de beste konseptene ble satt i produksjon. Resultatene kom i fjor, i form av nedlastbare «Costume Quest», «Stacking» og «Iron Brigade» (opprinnelig kalt «Trenched»).
De siste dagene har Tim Schafer oppdatert oss på Twitter, og sammenlignet hva pengene som har strømmet inn faktisk betyr - sett i forhold til hans tidligere spill. Dette nye har så langt samlet inn omtrent $1,7 millioner, og pengene fortsetter å renne inn.
På Twitter har Schafer nylig oppgitt summene som ligger bak noen av hans produksjoner:
- «Day of the Tentactle»: kostet $600 000 å lage. ($300 000 for spillet, pluss $300 000 for stemmene).
- «Grim Fandango»: Totalt 3 millioner dollar.
- «Costume Quest»/«Stacking»/«Iron Brigade»: Rundt 2 millioner dollar hver.
- «Full Throttle»: $1,5 millioner. Justert i forhold til inflasjon, og gjort om til dagens penger: $2,244,782, ifølge en eller annen nettside, skrev Schafer på Twitter.
Han er nå i Las Vegas, for å følge DICE-konferansen. Men Schafer rakk å oppdatere litt, på karakteristisk vis, før han satte seg på flyet dit:
- Flying out of Vegas. We could hit $1.5MM while we're in the air. I usually don't like to hit things while we're in the air, but...
Innsamlingsaksjonen til Double Fine varer til 13. mars. På denne nettsiden kan du følge utviklingen videre, eller se på videoen som forklarer prosessen nærmere: