LOS ANGELES (PressFire.no): Finskutviklede «Trials HD» og oppfølgeren «Trials Evolution» er blant de aller største suksessene på Xbox Live Arcade. Begge spillene har markert seg som rekordselgere på plattformen og er elsket av spillere.
Serien er også blant spillene PlayStation 3-eiere er mest sjalu på – tross Ubisoft-kjøpet av utvikleren har serien glimret med sitt fravær på Sony-konsollen.
Det blir det nå slutt på – det nye spillet i serien, «Trials Fusion», kommer til kommende PlayStation 4.
Men det er ikke bare enkelt å gi ut nye spill i serien, selv om man skulle trodd at suksessen hadde fylt opp utvikleren med selvtillit. Nye elementer betyr også skeptiske fans og dessuten et nytt publikum på Sony-konsollen, innrømmer utvikleren overfor PressFire.
- Vi er alltid nervøse når vi lager et spill, forteller Antti Ilvessuo med en tjukk finsk aksent og ler i det fyldige skjegget.
- Vi følger med på hvordan folk reagerer og registrerer om de kanskje har fått feil inntrykk hvis vi ikke har vært tydelige nok.
- Hadde det vært et helt nytt spill uten forventninger, ville det vært lettere. Men nå har vi holdt på lenge og har i tillegg et nytt publikum hos PlayStation.
Jeg påpeker at det tidligere i år også kom et tydelig «Trials»-inspirert spill til PlayStation 3 - kreativt kalt «Urban Trials». Det har de fått med seg:
- Det har kommet mange «Trials»-aktige spill opp gjennom, men hver gang kan du lese i kommentarfeltet at de referer til «Trials HD» eller «Trials Evolution».
- Jeg mener vi har gjort noe rett når folk vet hva som er ekte vare.
Han avslører også at dette er grunnen til at de setter det nye spillet førti eller femti år inn i fremtiden.
- Hver gang du ser et bilde fra «Trials Fusion», kommer du til å forstå at det ikke er et gammelt «Trials»-spill du ser. Alt er rent, pent og i skinnende metall.
Han avslører en tydelig frykt for at det skal gå inflasjon i serien og at folk ikke skal forstå at dette er et flunkende nytt spill i en svært elsket og kritikerrost serie.
Dermed skiller det nye spillet seg allerede fra første øyekast fra tømmer-og-skogs-temaet som preget de foregående spillene.
- Vi tenkte at det ville føles for likt om vi fortsatte i den gamle stilen.
- I tillegg introduserer vi et system for freestyle motorcross-triks, men vi gjør det på en egen fysikkbasert «Trials»-måte. Ingenting er ferdige animasjoner, men basert på fysikk og dine handlinger.
- Det er du som har kontrollen, og det er et nøkkelelement i «Trials».
Ilvessuo påpeker at responsen fra fansen har vært urolig for det nye trikselementet.
- Enkelte fans har spurt om vi «ødelegger «Trials» på en måte vi ikke forstår?».
- Nei, vi ødelegger ikke «Trials», slår han fast og fortsetter:
- Hvis du bare vil frese gjennom banen for å være en god racer, er det fremdeles mulig.
- Trikssystemet er noe ekstra, mer som et ferdighetssystem. Det er mer som en egen modus.
Han avslører at mange som var nye til serien begynte å gjøre triks, og de lurte på om triksene hadde en betydning i spillet.
- Nå vil de det, slår han fast.
Dette med triks skal utviklerne imidlertid ha hatt gående i bakhuet ganske lenge, men behovet for nye elementer i det nye spillet var den perfekte anledningen, kan Ilvessuo avsløre.
Antall baner blir omtrentlig som det forrige spillet, men selve banene er dobbelt så store. I tillegg skal de ha smeltet sammen flerspillerdelen med énspilleropplevelsen denne gangen.
Nå som «Trials» kommer til neste generasjons konsoller, er det lett å forestille seg hvordan de nye delefunksjonene på PlayStation 4 og Xbox One kan brukes på en attraktiv måte.
- Når det passer for plattformen og det er bra for spillet, vil vi definitivt bruke det. Jeg kan ikke avsløre akkurat hvordan vi vil bruke funksjonene, men i pc-versjonen av «Trials Evolution» hadde vi funksjon som lot deg laste opp løpene dine på Youtube.
- Hvis du ser på YouTube, så finnes det tusenvis av videoer fra folks om spiller «Trials Evolution». Derfor er det kult at begge plattformene har deleknapper.
For undertegnede var ett av nøkkelelementene til at kontrolleren ble våt av svette den fine integreringen med vennene på Xbox Live.
At jeg fikk en levende oppdatering på hvordan vennene mine har gjort det, resulterte i en kniving om de beste tidene.
Dette elementet stammer opprinnelig fra spøkelse-systemet fra «Trials 2», forteller Ilvessuo.
Men det skal ha vært når de innførte det nye systemet med piler at alt falt på plass:
- Akkurat dette var noe som umiddelbart var kult. Og det er alltid merket til en god funksjon – at det fungerer umiddelbart. At det bare fungerer idet du implementerer den. Da vet du at du at du har gjort noe riktig.
- Disse tingene har også blitt forbedret i «Trials Fusion». Vi har funnet enda bedre måter å implementere det, skyter han avslutningsvis inn.
«Trials Fusion» slippes til Xbox 360, Xbox One, pc og PlayStation 4 i 2014. «Trials Frontier» slippes til mobiltelefoner og nettbrett i 2014.