(PressFire.no): I en melding til aksjonærer og investorer varsler Nintendo-sjef Saturo Iwata at selskapet vil satse på helse og livskvalitet.
Individualitet– I løpet av de ti neste årene vil Nintendo prøve å lage en forretningsplattform som forbedrer folks livskvalitet på fornøyelige måter, heter det i meldingen fra Iwata.
Videre heter det at det er deres økonomiske gevinst og styrke ligger i integrasjon mellom maskiner og software. For å sikre dette fokuset vil den japanske spillprodusenten fremdeles lage sine egne spillplattformer.
«Underholdningens virkelig verdi ligger i individualitet» er selskapets motto, og skal ifølge beskjeden fremdeles levere produkter og tjenester som leverer en positiv overraskelse.
Flere detaljer kommer det ikke fra Nintendo denne gang, bortsett fra at de vil utvide brukerbasen sin ved å få mer folk «bevisste på sin helse».
Mellom linjene kan det høres ut som Nintendo, i likhet med andre spillselskaper, ser på biometrisk sporing som en ny spillopplevelse. Dette kan bety at de revitaliserer den skrinlagte biometriske sensoren, Vitality Sensor.
Sensoren ble i utgangspunktet kunngjort til den nå pensjonerte Wii-konsollen i 2009 og besto stort sett av en pulsmåler for pekefingeren.
Under kunngjøringen på E3-spillmessa det året, fortalte Iwata at «hvis balansebrettet handlet om å spore spillerens ytre balanse, så handler Vitality Sensor om å finne deres indre balanse».
Han filosoferte også om at spill har blitt brukt til simuleringer, men at det kanskje ikke er lenge til spillene kan bruke for avslapning eller for søvn.
Sensoren har imidlertid forsvunnet fra Nintendos lanseringsplaner. I 2013 forklarte Iwata at den havnet i skuffen da den bare fungerte på 90 av 100 personer, men at de kanskje vurderer å gjenopplive den når den fungerer på 999 av 1000.
En av de store farsottene på Wii-konsollen var treningsspill som «Wii Fit» og «Wii Fit Plus».
De to titlene har til sammen solgt over 40 millioner eksemplarer. «Wii Sports»-salget teller hele 80 millioner solgte, men fulgte også med Wii-maskinen.