(PressFire.no): Den japanske underholdningsgiganten Nintendo har i lengre tid snakket om en produktserie de jobber med – som skal tilføre helse- og velværesegmentet noe nytt.
Smartklokker og «wearables» har vi allerede sett eksempler på de siste åra, også de som vil satse på helse. Nintendo velger en litt annen kurs med sin «quality of life»-satsning.
I samarbeid med det amerikanske selskapet RedMed Inc., som har spesialisert seg på å behandle søvnforstyrrelser av forskjellig art, kommer den nye helseavdelingen i Nintendo på banen om halvannet års tid med en søvnsensor.
Det første av flere planlagte helsebringende produkter i nysatsningen fra denne kanten, skal være klart innen utgangen av mars i 2016.
– Ved å benytte vår kunnskap innen spill for å analysere søvn og tretthet, kan vi skape noe morsomt, uttaler Nintendo-topp Saturo Iwata ifølge Reuters.
På et pressemøte nylig demonstrerte Iwata denne dingsen og planene videre. Dette er en innretning på størrelse med en håndflate, melder Reuters, som kan plasseres ved senga.
Denne sporer og måler søvn, og samler inn data som kan hjelpe hver enkelt å få bedre oversikt – og brukes deretter til å kunne bedre søvnkvaliteten, hevder Nintendo.
I kjølvannet av en trøblete start for den seneste Nintendo-stuekonsollen, Wii U, er kanskje Iwata litt ekstra tilbakeholden med å dele salgsmål og prognoser for «quality of life»-produktet eller -produktene.
Ifølge Reuters ville Nintendo-sjefen ikke svare på hvor mange enheter de regner med å selge, men indikerer at de kan velge en abonnementsløsning fremfor tradisjonelt produktsalg.
– Vi starter bare med noe nytt hvis vi tror vi kan klare å skape et stort marked, men ettersom jeg ikke kan diskutere prismodeller eller detaljer i dag, tror jeg det er liten vits i å nevne konkrete tall for målsettingen av salg, sier Iwata.
Nintendo har tidligere tilbudt helseprodukter bakt inn i mer tradisjonelle spillformer. «Wii Fit»-spillene, og balansebrettet som kan måle vekt og balanseforskyvninger, har blitt en kommersiell suksess for selskapet.
Nintendo har solgt 42 millioner av balansebrettene sine.
De har tidligere eksperimentert med en vitality sensor, vist fram på E3-spillmessa i Los Angeles i 2009, men ikke lansert kommersielt.
Håndholdtmaskinen 3DS har innebygd en skritteller og på mer subtilt vis oppfordret til å blande spilling med trim.
I lys av «Wii Fit» og de andre, litt mindre helseoffensivene, kan dette sees på som en videreføring.
Men den nye quality of life-serien fristilles altså fra kravet om tilkobling til en spesifikk spillkonsoll. Hvorvidt Nintendo har planer om å tilby et valgfritt tillegg for sine eksisterende spillkunder, er foreløpig uklart.
Men Iwata fortalte i forbindelse med pressemøtet at den nye satsningen involverer flere plattformer. Data blir sendt til nettskyen og kan hentes ned til smarttelefoner – eller spillkonsoller.
Søvnsensoren, det første produktet ut i denne nisjen fra Nintendo, er ikke i kontakt med kroppen slik mange andre «wearables» på markedet. Det benytter en sensor med radiofrekvensmåling for å spore både bevegelser, pust og hjerteslag.
I tillegg til samarbeidet med RedMed har Nintendo også en stab med doktorer, kjente eksperter på feltet, oppgir Iwata.
Ifølge CVG understreket Satoru Iwata viktigheten av å lage et helseprodukt som verken krever installering, som ikke er forbundet med ventetid eller av-/på-funksjoner eller krever at denne innretningen er i fysisk kontakt med personene som bruker quality of life-dingsene.
Hele prosessen skal foregå sømløst, automatisk og så lettvint som mulig, hevder Iwata, og mener dette er suksesskriteriene.
Før utgangen av mars 2016 er altså søvnsensoren på markedet, den første av flere planlagte Nintendo-helseprodukter, oppgir selskapet.