- «Need for Speed: The Run» er mest av alt et bilspill

Men ønsker samtidig å fortelle en dramatisk historie. Vi har testet spillet!

9. juni 2011 09:15

LOS ANGELES (PressFire.no): I forbindelse med E3-spillmessen, som ruller videre denne uken, fikk vi prøvekjørt «Need for Speed: The Run». Men før vi kom så langt, forklarte Jason DeLong (executive producer) hva premissene for dette spillet er. For «The Run» er ikke et tradisjonelt «Need for Speed». Det bryter definitivt noen barrierer.

- Spillet har et narrativt fokus. For en gangs skyld i «Need for Speed»-sammenheng, besøker vi ekte byer. Vi i Black Box har lagd flere spill i serien tidligere, men denne gang har vi hatt en liten pause.

- Vi har jobbet med «The Run» en del av denne tiden, men vi har hatt luksusen med å investere i konsept og innovasjon. Det har også ført til at vi nå har fått økt det tekniske aspektet ved spillet, sier DeLong.

Pausen DeLong snakker om handler delvis om at NFS-navnet begynte å falme, og EA innså at noe måtte gjøres. I stedet for å bruke startkabler, fikk Criterion oppdraget med å innovere litt og kickstarte merkenavnet. Resultatet kom i fjor høst gjennom det glimrende «Hot Pursuit».

NB! Se E3-video fra «Need for Speed: The Run» nederst i denne saken.

Krabb ut av bilen og klask til en purk

Svenske DICE sin Frostbite 2-spillmotor, som er utviklet til «Battlefield 3», er ryggmargen også i «The Run». I tillegg viste utviklerne oss eksempler på hvordan man har brukt mye tid i Motion Capture-studioet sitt i Vancouver for å skape mer engasjerende og virkelighetstro karakterer.

- Vi har brukt den samme teknikken som James Cameron benyttet til «Avatar», der vi både kan forevige ansiktet, fokusere på naturtro øyebevegelser og legge på stemmer - alt dette samtidig. Det har vært viktig, for nå smelter vi sammen den fartsfylte «NFS»-racingopplevelsen med en historie på en ny måte, forteller DeLong.

Et annet element som markerer noe nytt ved dette «Need for Speed», er at du ikke bare opplever heseblesende action bak rattet. Du kan også ta til fots - banke opp politikonstabler, bli jagd over hustak og speide etter neste doning som skal ta deg hele veien fra San Francisco til New York.

- Dette fordi vi ønsker å opprettholde intensiteten gjennom spillet, og samtidig tillater det hovedpersonen i «The Run» å bytte biler av og til. Det å kunne gå ut av bilen passer for handlingen i «The Run». Det gir oss også nye gameplay-muligheter, sier DeLong.

Spillet får en onlinedel, som utviklerne vil vente med å avsløre. Kanskje dette er noe Black Box vil snakke mer om på GamesCom-spillmessen i Köln? Det ble dessuten hintet om at alle bilene du finner i «The Run» vil være kjente merker som fansen liker.

Men det blir ikke standardmodellene vi får mulighet til å råkjøre med. Utviklerne har i stedet gått for spesialmodeller som er hakket mer eksklusive versjoner av eksempelvis BMW M3 (BMW E92 M3 GTS).

- Og selv om ferden går fra San Francisco til New York, handler ikke dette bare om å oppleve de største byene. Det blir den hele og fulle opplevelsen av USA, fra urbane metropoler som San Francisco, Chicago og New York – men også ørken, fjell og reinspikka bondelandet. Det blir den mest episke «Need for Speed»-opplevelsen hittil, hevder Jason DeLong.

En mellomting av «Hot Pursuit» og «SHIFT 2»

«The Run» er overhodet ikke et åpent sandkassespill som «Grand Theft Auto» av den grunn. Disse nye elementene er stort sett skriptede sekvenser, med noen slåsskamper - der du må trykke bestemte knapper på håndkontrolleren for at spillets helt skal få det som han vil. Litt som i «Heavy Rain», kan man si.

Quick Time Events som dette var også med i presentasjonen vi fikk.

Spillets helt, Jack, er på flukt fra politiet i Chicago, og har en veldig tydelig definert tidsfrist for å komme seg ut av denne jakten og tilbake i løpet. Først litt bilkjøring der du blir jaktet av både politibiler og helikoptre. Det er spekket med larger than life-øyeblikk i løpet av demonstrasjonen. For eksempel da en tankbil ruller sidelengs og eksploderer like foran deg, sakte film-sekvenser – og altså disse quick time-event-elementene.

I den spillbare demoen vi testet, var det lett å kjenne at «The Run» posisjonerer seg et sted mellom fjorårets arkadebilmoro i «Need for Speed: Hot Pursuit» og årets mer simulatororienterte «Shift 2: Unleashed». Det gjelder i første rekke fysikken på bilene.

Hver sving du må ta, mens du blir jaktet av sirener og blålys, er tydelig markert gjennom piler. Kanskje ikke helt realistisk, men det utelukker i hvert fall muligheten til å kjøre seg vill. Det er også flere filmsekvenser som fjerner deg fra selve kjøringen og i stedet flytter på kameraet for å gi deg dramatiske sekvenser. «The Run» er definitivt et spill som «NFS»-fansen vil ha delte meninger om når det lanseres i midten av november.

Dette er et spill som betinger at du blir fengslet av historien, forhåpentligvis en god en. Dette vi fikk demonstrert setter ting på spissen i forhold til at du tvinges til å relatere deg til en distraksjon, en slags sidehistorie i forhold til dette store løpet du deltar i. 

Autolog er igjen på plass

Vi spurte en av utviklerne som sto på E3-messegulvet hva som skjer om du feiler i noen av Quick Time-sekvensene. For eksempel i den dramatiske sisteakten av demoen, der bilen din har havnet på taket og landet på et togspor, og lyden av et godstog varsler at du definitivt bør handle lynraskt.

Dette gjør du gjennom å trykke X-knappen (PS3) mens du skyver venstre analogstikke i ønsket retning. Jack forsøker da å slå ut den ene sidedøren. Funket ikke det? Prøv å skyv spaken oppover mens du trykker samme knapp, og setebeltet hans løsner – og gir Jack litt mer handlekraft i dette bilvraket mens lysene fra godstoget trenger inn i bildet.

- Det er en historie som kan ta noen sideveier. Om man feiler enkelte Quick Time-events, kan det åpne for en alternativ historie. Og du kan definitivt bli nødt til å prøve en gang til.

Men ikke forvent deg et rollespillaktig sett med valgmuligheter. Det er snakk om små nyanser i forhold til handlingen. Som Jason DeLong sa under presentasjonen, kanskje for å berolige dem som «bare» vil ha et bilspill:

- Når dette skjer ønsker vi å få Jack tilbake i bilen så fort som mulig, for «Need for Speed» er fortsatt et bilspill mer enn noe annet.

Autolog, den sosiale måten du kan konkurrere på som dukket opp i «Hot Pursuit» (og senere i «Shift 2»), blir videreført til «The Run». Noe som ifølge utviklerne vil tilføre et ekstra lag av konkurranse utover hovedhistorien: Å komme først i dette illegale høyrisikoracet på tvers av USA.

- Har en venn av deg klart etappen til Chicago raskere enn deg, er det et fint initiativ til å prøve igjen.

«Need for Speed: The Run» lanseres den 15. november til PC, 3DS, PlayStation 3, Wii og Xbox 360. 

Se fem minutter lang gameplay-demonstrasjon fra E3:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3