- Nettskyen gir Xbox One tre ganger så mye maskinkraft

Microsofts hemmelige våpen?

27. mai 2013 11:02

(PressFire.no): Da Microsoft viste fram sin kommende Xbox One-konsoll sist uke, kom de med flere lovnader om å forandre måten vi spiller på.

Blant punktene på skrytelista finner vi Azure, en gedigen nettskyløsning som skal avlaste spillmaskinens innmat ved å foreta kalkuleringer og lagre innhold på eksterne servere.

- For hver Xbox One tilbyr vi i tillegg skytjenester tilsvarende tre ganger så mye prosessorkraft og lagring som selve maskinen, forteller utvikler Jeff Henshaw til OXM.

- Større verdener

Alle som utvikler spill til Xbox One skal få tilgang til Azure. Ifølge Henshaw kan man rett og slett kalkulere med at boksen er adskillig sterkere enn maskinvaren tilsier.

- Spillskapere kan bare anta at de har tre ganger så mange ressurser umiddelbart tilgjengelige, så de kan bygge større, mer sammenhengende verdener som er mer involverende, sier han.

Det er foreløpig ikke klart akkurat hvordan dette vil fungere, og om det spiller spesifikke krav til netthastighet eller andre faktorer. Strømming stiller stort sett store krav til internettilkobling.

Om Microsoft-utviklerens utsagn holder vann, kan Azure være av stor betydning for den angivelige ytelsesforskjellen på PlayStation 4 og Xbox One. 

Teknologiekspertene i Anandtech har foretatt en side ved side-analyse av de to spillmaskinene, og vurderer Sonys neste spillmaskin som hakket kraftigere på papiret.

Flere av gangen

Skylagringsbiten av Azure skal også bidra med litt smurning for spillere som jevnlig spiller på ulike steder eller maskiner.

Alle spillene dine skal være lagret i skyen, nedlastbare såvel som butikkutgivelser.

Derfor vil du kunne laste ned og spille dem fra hvilken som helst Xbox One-boks, så lenge du logger inn på egen konto, skriver Wired.

Flerspillerkampene kan også nyte av skygiganten, ifølge Wired. Microsofts oppgradering fra 15 000 til 300 000 servere skal visstnok sikre dedikerte servere til alle spill og større opptil 128 spillere samtidig. Det er en adskillig oppgradering fra Xbox 360.

Til gjengjeld gjenstår det å se hvordan implementeringen blir. EA forsøkte et lignende system til «SimCity», men hadde gedigne lanseringsproblemer

Utkrystalliserer seg

Også i kjølvannet av Microsofts konsollavduking har ny funksjonalitet utkrystallisert seg. Det er eksempelvis bekreftet at Xbox One krever jevnlig tilkobling til internett.

Flere butikkansatte skal ha fortalt britiske MCV at det skyldes en diger bruktspillsentral i regi av Microsoft, som skal åpne for både fysisk og digitalt salg av Xbox One-spill.

I likhet med Xbox 360 ser også oppfølgerboksen ut til å ha en form for regionsperre, ifølge Digital Trends. Det skal skyldes ulike regioners lovgivning for salg av underholdningsproduser.

Og om du lurer på hvordan Xbox One-spillene vil se ut rent fysisk, har vi nå fått se det aller første spillomsalget til maskinen - som skal utgis i løpet av året. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3