Om kun kort tid møter vi igjen den rappkjeftede briten David Rutter, fanatisk Leicester-fan og ansvarlig for «FIFA 12». Rutter har styrt sportsspillskuta siden «FIFA 07», og er veldig glad i å snakke om fotball og fotballspill.
Det lover godt, for nå inviterer vi dere til å fyre av gårde noen gode spørsmål rundt det nært forestående «FIFA 12».
Still spørsmålet ditt i kommentarfeltet nederst, innen søndag 11. september klokken 17:00. Like etter den tid pakker PressFire kofferten og setter kursen mot Stockholm, der vi skal overrekke et utvalg av disse.
Vi skal forsøke å få besvart mest mulig, og selvsagt dukker det opp en sak like i etterkant der Rutter har taklet slike mer eller mindre fotballfaglige spillspørsmål fra PressFires lesere. (Du kan for eksempel følge oss på Twitter eller bli vår Facebook-venn om du vil få nyss i når saken som samler disse svarene blir publisert).
NB! De viktigste nyhetene i «FIFA 12» ble grundig demonstrert i Vancouver tidligere i år, da spillet for første gang ble vist fram.
Litt om det nye spillet. Det er en såkalt «hellig treenighet» av innovasjon som er sentralt i «FIFA 12». Aller først: En helt ny fysikkmotor, kalt Player Impact Engine, sørger for at du vil se taklinger mer realistisk skildret enn før. Dette påvirker også hvordan spillere blir skadet.
Tactical Defending tvinger deg til å spille «FIFA» på en ny måte. Nå holder det nemlig ikke lenger å bare holde ned autopress-knappen og lene seg tilbake. Du er nødt til å aktivt justere avstanden til motstanderen med venstre analogstikke, og time taklingen din godt. Hvis du ikke lykkes med det er sjansen stor for at du blir avkledd og potensielt latterliggjort, om du for eksempel møter en driblesugen Messi.
Dette var noe som vi følte trenger litt tilpasning, når det gjelder måten du skal spille på, i hvert fall da PressFire fikk teste en uferdig versjon av «FIFA 12» i London i slutten av mai.
Precision Dribbling er navnet på det siste elementet i denne «hellige treenigheten». Den sørger for at du skal kunne holde litt mer på ballen, ta noen ekstra touch – og utruster deg i tillegg med flere strenger å spille på i angrep.
Dessuten har EA Canada fokusert på å raffinere den kunstige intelligensen ytterligere. Pro Player Intelligence viderefører på mange måter Personality Plus fra «FIFA 11».
Nå er medspillerne dine klare over hvilke styrker (og svakheter) laget ditt har, noe som ifølge utviklerne resulterer i flere lange, luftige innlegg om du stiller med Peter Crouch som spiss.
Foretrekker du derimot å mønstre et lag med Wayne Rooney på topp, i stedet for å ha en dragning mot Crouch, skal du vite at «FIFA 12»-utviklerne har latt det spire og gro på hodet til Manchester United-spissen. En jobb Rutter syns var krevende.
- Vi kan gjøre veldig mye. Vi kan bytte spillere mellom klubber, vi kan forandre på fotballstøvler samt endre på lærkula. Men noe av det aller vanskeligste vi gjør er hår. Inkludert Rooneys. Og i en idrett med veldig mye motefokus, med mange motebevisste spillere som jevnlig endrer på utseendet sitt, så er dette en av våre største hår…hodepiner, sa Rutter til PressFire i forrige måned.
I forbindelse med GamesCom-spillmessen i Köln, ble nye elementer i karriere- og onlinedelen av «FIFA 12» brettet ut. I tillegg til at David Rutter fikk sjansen til å beskrive spillet sitt som en bløtekake. Med jordbærsyltetøy.
Still ditt/dine beste spørsmål i kommentarfeltet under! Aller helst relatert til «FIFA 12», som kommer ut 29. september.