(PressFire.no): I fjor høst bestemte Activision seg for å blåse liv i Sierra-logoen, og varslet samtidig et økt indiefokus.
«Geometry Wars 3» og et helt nytt «King’s Quest» var først klare i stallen til «nye Sierra».
I dag bekrefter Activision at det neste tilskuddet blir «Shiftlings», fra Tønsberg-studioet Rock Pocket Games.
I gullalderen til Sierra, på 80- og 90-tallet, kom blant annet «Leisure Suit Larry»-serien ut med denne logoen. Også «Space»- og «Police Quest» er tett forbundet med Sierra.
– «Shiftlings» var den typen spill vi umiddelbart visste vi hadde lyst til å jobbe med etter å ha prøvd det, sier Bob Loya fra Sierra i en pressemelding.
– Rock Pockets innovative tolkning av puzzleplattform-sjangeren eksemplifiserer Sierras fokus på å finne gnistrende indie-talent fra utviklersamfunnet, og deretter gi disse tilgang til verktøy og plattformen de trenger for å dele sine unike skaperverk med verden.
«Shiftlings» er planlagt utgitt i løpet av våren. Activision og Sierra går altså ikke ut med en dato foreløpig, men bekrefter at både pc, Xbox One og PlayStation 4 får.
Rock Pocket kokte opp konseptet bak «Shiftlings» under NM i Gameplay i 2013. De vant hele denne konkurransen, i tillegg til 100 000 kroner i premiepenger.
Rock Pocket har tidligere lagd det populære iOS-spillet «Pakken» og reklamefinansierte småspill som «Mr. Melk Winter Games» og Madcon-prosjektet «In My Head».
De siste par åra har imidlertid «Shiftlings» vært hjertebarnet.
Spillet forener de to hovedpersonene, enkelt og greit kalt spiller 1 og spiller 2, med en luftslange. Den ene av disse to kan blåses opp. Den andre kan krympe. Dette er sentralt for å løse oppgavene.
«Shiftlings» kan både spilles med en venn, online eller lokalt, og alene.
–– Hvordan kom avtalen med Sierra i stand?
– Vi møtte Bob Loya på Game Connection i San Francisco, og hadde et veldig bra og konstruktivt møte. Dette møtet ledet ikke til noen konkrete avtaler, men vi holdt kontakten og i fjor møtte vi ham igjen og presenterte «Shiftlings». Han likte ideen veldig godt, så han presenterte spillet til sine kollegaer og resten er historie, forteller Natascha Röösli til PressFire.
– Hvordan ser dere på muligheten til å få en bredere og større lansering, på både nye konsoller og pc? Er dette sjansen mange norske spillskapere drømmer om?
– På én side er dette veldig mye jobbing, spesielt å lansere på alle plattformene samtidig, da det er veldig mange krav som må møtes. På den andre siden er det en helt utrolig mulighet, noe vi har drømt om å få være med på i lang tid. Dersom man ikke har spesielt mye erfaring med konsoller, slik som hos oss, var det essensielt å ha en stor utgiver med et stort støtteapparat for å hjelpe oss gjennom denne kompliserte prosessen.
– Vi tror ikke at absolutt alle indiestudioer har som mål å gi ut spill i samarbeid med utgivere, men dette var altså et mål vi hadde og noe vi ønsket i lengre tid.
– Har «Shiftlings» som spill blitt bedre i kraft av dette samarbeidet?
– Activision har ikke ønsket å endre på noe som helst relatert til gameplay, men har vært en kjemperessurs når det kommer til kvalitetssikring og konstruktive tilbakemeldinger gjennom samarbeidet, sier Röösli om deres oppblåste plattformspill.
– Det å kunne lage et spill med overraskende mye fokus på promp og fis, uten at utgiveren sier noe på det, er jo helt utrolig kult, legger hun til.
Lanseringen skjer i løpet av våren, og spillet kommer ut til Xbox One, pc og PlayStation 4.