Nye «Dragon Age» vil endre synet på spillromanser

I krig og kjærlighet er alt tillatt.

15. april 2014 22:43

(PressFire.no): Rollespillekspertene i Bioware er kjent for å inkludere mange muligheter til å innlede kjærlighetsforhold i sine spill.

I «Mass Effect»-serien var det mulig å flørte, via dialogsystemet - med varierende resultater.

Deres kommende og meget ambisiøse «Dragon Age: Inquisition» skal tydeligvis ta konseptet enda lenger.

Mange variabler

Rollespillet, som er det tredje i «Dragon Age»-serien, vil selvsagt inneholde mer tradisjonelle muligheter til å innlede forhold, men det vil i tillegg finnes mer kontroversielle varianter.

Du vil kunne ha forhold til rivaler du i utgangspunktet hater, kjærlighetsforhold som utvikler seg fra vennskap, og mange flere variabler.

Ifølge bloggeren LadyInsanity, som var tilstede på en presentasjon av spillet på PAX-messen i forrige uke, bruker «Inquisition» romanse-malene fra de to tidligere spillene, og deretter bygger dem videre ut. Poenget er at i de tidligere spillene kunne kjærlighetsforholdene falle under forhåndsdefinerte kategorier, mens nå blir disse begrensningene fjernet.

Resultatet blir mye mer fleksibilitet i romansemulighetene. Og dermed potensiale for mer eksperimentering.

Pirrer til utforskning

Under PAX-presentasjonen ble det bekreftet at de allerede kjente figurene Cassandra Pentaghast og Cullen vil være mulige å innlede et forhold til.

Det kom mer informasjon frem i løpet av PAX-messen:

Bioware har for eksempel snakket om hvor viktig det har vært å bygge en åpen verden som har variasjon, som oppfordrer til utforskning og der alle områder har en genuin betydning og relevanse.


På dragejakt

Siden det tross alt dreier seg om «Dragon Age», vil drager spille en stor rolle, og utviklerne påpeker at det å møte en drage vil være en genuin utfordring.

Dragene vil ikke bare dukke tilfeldig opp i verdenen, hvert møte med disse er skriptet til å finne sted på bestemte tidspunkt.

Spilleren vil kunne forberede seg grundig i forkant, finne korrekt utstyr og et korrekt team. Selve kampene vil imidlertid være delvis dynamiske, der dragene vil justere sine angrepsmønstre ut fra din helse, lokasjon og andre statuser.

Opplevelsen ser ut til at bli ganske så motsatt av «Skyrim», altså.

Gjensynsglede?

Bioware har tidligere fortalt at de forskjellige områdene i verdenen vil ha sine tydelige økosystemer, og nå presiserer de også hvordan det vil fungere: Du vil kunne jakte, samle planter og andre ressurser, men disse vil brukes opp over tid.

Så hvis man bruker opp for mange av ressursene på ett sted for raskt, vil det ta lang tid før de fylles opp igjen. Dermed kan man risikere å gå tom for ressurser som trengs for å bygge et gitt våpen eller en bestemt rustning.

Utviklerne gir ingen lovnader når det gjelder hvilke øvrige kjente figurer vil vende tilbake, men helter som Grey Warden og Hawke kan dukke opp i «Inquisition». Det er også snakk om å inkludere minst én av figurene fra romanen Asunder, som finner sted i «Dragon Age»-universet.

Spillet har ingen konkret utgivelsesdato, men skal komme i høst - til PC, Xbox One, PS4, Xbox 360 og PS3.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3