(PressFire.no): Dean «Rocket» Hall hadde nok aldri sett for seg hvor stor oppmerksomhet han skulle skape da han tastet sammen zombiemodifikasjonen «DayZ» til militærspillet «ARMA 2».
Den i utgangspunktet smale konverteringen endte opp med å bli et av fjorårets aller største fenomener på dataspillfronten. Nå har arbeidet begynt på en oppdatert, selvstendig utgivelse.
I videoen nederst på denne siden ser du den første gjennomkjøringen av det uferdige overlevelsesspillet, hvor Hall og en kollega viser frem omgivelsene man skal forsøke å overleve i.
- Et mål har vært å gjøre selve figuren din til en langt større del av spillet, forteller skaperen i den nyslupne utviklerdagboken.
En del av det er å dra på seg dongeribukser og hettegensere man finner rundt omkring i de øde landskapene, selv om ingen tvinger deg til å ha bukser på.
De to utviklerne ønsker tilsynelatende at spillerne skal finne sin egen personlighet i antrekkene, i tillegg til den praktiske nytten. Derfor kan man ikle seg alt fra pilotbriller til gassmasker.
Slippdatoen til skytespillet er fortsatt ikke klar, og skaperen har sagt at han tar det helt piano til de sitter igjen med en selvstendig utgave som er akkurat der de vil.
Videre går turen over til et stort sumpområde, som faktisk skal være designet av Ivan Buchta mens han satt fengslet i Hellas mistenkt for militærspionasje.
- Vi følte at det var greit å variere det hele litt, og tilby en ny måte å spille på, forklarer «DayZ»-skaperen i videoen.
Det blir også klart at øya Utes fra «Arma 2» har blitt flettet inn på forespørsel fra spillere, og tilbyr litt mer isolerte omgivelser for vågale zombiejegere.
- Et problem med «DayZ» var at du løp rundt i bygninger, speidet kjapt etter dunger med gjenstander og stakk like fort om det ikke var noe av interesse, sukker Dean Hall.
Nå skal visst snopet være langt bedre gjemt, blant annet i biler og bak andre gjenstander innomhus. For utforskergledens skyld, altså.
Blant de andre grepene som forklares, viser det seg også at all gjenstandsgenerering nå skal skje på serversiden. Dette for å gjøre det vanskeligere å hacke og forbedre ytelsen.
Når spillet starter, lages alle gjenstandene. Deretter kan de gjenfødes etter hvert som økten drar ut.
- Akkurat nå kan du se om noen er i en by ved å lete etter zombier der, er tegningen Hall avslutter med.