Etter at PlayStation 3 nylig ble hacket, viser det seg nå at piratkopiering ikke er den eneste faren.
Det er etter rapporter om at «Modern Warfare 2»-statistikk har blitt endret, eller fjernet fra ledertavlene, at Infinity Wards community-sjef Rob Bowling nå forteller at de ikke lenger ønsker å være avhengig av Sonys sikkerhetssystem på PS3.
- Spill er svært avhengige av sikkerhetskrypteringen på konsoller - og hvis denne ikke er sikker hjelper det ikke å prøve å oppdatere spillet. Sikkerhetsproblemet må løses i konsollprogrammeringen, forteller Bowling.
Det var hackeren George «Geohot» Hotz som la ut koden som åpner PlayStation 3-konsollen ut på nettet. Dette har ført til at utviklere har vært redde for at piratkopiering skal bli vanlig på konsollen.
Sony har nå dratt Hotz inn i en rettskamp for å få han til å fjerne koden fra hans private nettside. Hotz selv hevder piratkopiering aldri var målet med kodeknekkingen, men at folk skal få lov til å kjøre programmer som er egenutviklet.
I mellomtiden fortviler spillerne på Infinity Ward sitt forum:
- Nesten hver eneste lobby jeg logger meg inn på, har spillere som kan løpe tre ganger så fort og som kan fly til himmels. Virker ikke som Infinity Ward bryr seg om spillet lenger, skriver en bruker på forumet.
Selv om Infinity Ward nå venter på at Sony skal oppdatere kildekoden og tette igjen sikkerhetshullet, forsker Infinity Ward på måter på hvordan de kan sikre at «Call of Duty: Modern Warfare» og «Modern Warfare 2» ikke blir hacket i fremtiden.
I mellomtiden anbefaler Bowling at man spiller med venner i private kamper for å unngå spillere som utnytter sikkerhetshullet.