Paku-Paku

Om Pac-Menn, Pac-kvinner, Scott Pilgrim og halvt offisielle oppfølgere som blir offisielle hvis de er gode nok.

16. september 2012 17:13

Did you know that the original name for «Pac-Man» was «Puck-Man»? You'd think it was because he looks like a hockey puck but it actually comes from the Japanese phrase 'Paku-Paku,' which means to flap one's mouth open and closed. They changed it because they thought Puck-Man would be too easy to vandalize, you know, like people could just scratch off the P and turn it into an F or whatever.

- Scott Pilgrim

I filmen «Scott Pilgrim vs. the World», fungerte denne strofen heller dårlig som sjekkreplikk, men den er faktisk sann. Den originale japanske versjonen fra 1980 het faktisk «Puck-Man», men tittelen ble av overnevnte hensyn forandret til «Pac-Man» før spillet ble introdusert til Amerikanske tenåringer.

«Pac-Man» er et spill som går ut på å spise små piller i en labyrint uten å bli fanget av spøkelser. Hvis man spiser en av de litt større "power" pillene, kan man for en kort stund spise spøkelsene også.

Spillet ble designet av en ung og lovende mann ved navn Tōru Iwatani, ansatt hos den Japanske spillprodusenten Namco. Hans ambisjon var å lokke jenter inn i spillehallene som på denne tiden stort sett var fylt med gutter, røyk og skytespill av typen «Space Invaders». Han ønsket å utvikle et spillkonsept som hadde bredere appell enn dreping, og konseptet han landet på var spising. Andre designvalg han gjorde for å lokke damer, var å gjøre spøkelsene søte  istedenfor skumle og fargelegge dem i pastellfarger. Dette fungerte glimrende, og «Pac-Man» ble det første arcade-spillet som kunne skilte med en anselig mengde kvinnelige spillere. Namco lisensierte distribusjonen av «Pac-Man» i vesten til det Amerikanske selskapet Midway.

Oppfølgerne kommer

På denne tiden var det noen nerder fra Massachusetts Institute of Technology (MIT) som hadde livnært seg gjennom studietida ved å drifte flipperspill og spilleautomater på campus. De hadde funnet ut at folk fort blir lei av å spille det samme spillet om igjen, og eksperimenterte med å modifisere eller "modde" spill som de selv eide. Måten de gjorde det på var at de koblet et kretskort som de selv hadde designet på et eksisterende spill, og brukte sin kjennskap til elektronikk og maskinkodeprogrammering til å injisere tileggsinstruksjoner som gjorde at spillet fikk annen grafikk, lyd eller ble vanskeligere.

Ettersom metoden deres krevde at man hadde originale spill for å kunne kjøre "modden", følte de at de hadde sitt på det tørre med hensyn på opphavsrett, og startet derfor et selskap: General Computer Corporation (GCC), som spesialiserte seg på å lage såkalte "mod-kits".

Kongen på haugen av spillprodusenter på den tiden: Atari, syntes imidlertid IKKE at det var særlig kjekt at noen gikk dem i næringa med å produsere modifikasjoner. Atari tjente godt på at spilloperatører måtte kjøpe nye spill for å holde på kundene, og straks de fikk vite om produktet til GCC pusset de advokatene sine på dem.

Det ble imidlertid inngått forlik i saken. Atari anså etter hvert sannsynligheten for at GCC hadde brutt opphavsretten som lav, men ville uansett ikke ha produktet deres på markedet. De tilbød derfor GCC $50,000 i måneden i to år for å utvikle egne videospill, på betingelse av at de ikke produserte eller solgte "mod-kits" for spill uten tillatelse fra produsent eller distributør.

Parallelt med rettsprosessen hadde GCC jobbet med en modifikasjon av «Pac-Man» som var nesten ferdig da forliket med Atari var i boks. Ettersom de helst ville unngå å kaste bort hardt arbeid, bestemte de seg for å be Midway om tillatelse til å selge "modden" sin. Planen var å brife med at de akkurat hadde banket Atari i retten og håpe på at Midway ikke satte seg til motverge.

Midway tjente på denne tiden store penger på å selge lisensierte «Pac-Man» maskiner, men Namco hadde enda ikke laget noen oppfølger og Midway var derfor i beit for "den-neste-store-tingen" som de kunne selge. Når GCC presenterte "modden" sin, luktet Midway potensiell butikk og foreslo at den heller ble lansert som en ordentlig oppfølger.

Det GCC så langt hadde laget var en versjon av «Pac-Man» som hadde fire brett istedenfor originalens ene, mer ting å spise og forandringer i lyd og fargepalett. Den hadde også en ny hovedkarakter som de kalte for «Crazy Otto» som så ut som «Pac-Man» bare at han hadde føtter og øyne. Midway følte at en oppfølger måtte ligge nærmere opp til den originale imagen, så de ba GCC droppe føttene. Deretter klistret de på litt leppestift og en sløyfe, og voila... «Ms. Pac-Man» var en realitet.

Midway slapp spillet på markedet i 1981, uten tillatelse fra Namco. Til tross for at det ble sluppet under uoffisielle omstendigheter, var «Ms. Pac-Man» på mange måter et bedre spill enn originalen. De mest hardbarka spillerne hadde for eksempel utviklet "mønstre" som gjorde det mulig å spille «Pac-Man» i flere timer. De fire brettene i «Ms. Pac-Man» gjorde det mye vanskeligere å bruke denne typen taktikk, og tilførte også spillet mer variasjon. Som et resultat ble «Ms. Pac-Man» en like stor hit som sin forgjenger.

I 1982 lanserte Namco sin offisielle oppfølger: «Super Pac-Man». Denne oppfølgeren tok imidlertid aldri helt av i forhold til hverken originalen eller «Ms. Pac-Man». Sannsynligvis mye på grunn av at mange aldri helt skjønte hvordan spillet fungerte. Her ble det smurt tjukt på med ekstra kompleksitet som flere nivåer av "power" piller, låste dører med tilhørende nøkler og en hovedkarakter som forandret størrelse slik at det så ut som han ikke fikk plass i korridorene man skulle navigere.

I mellomtiden melket Midway lisensavtalen med enklere oppfølgere som «Pac-Man Plus» og «Jr. Pac-Man», helt til Namco satte foten ned og trakk lisensen tilbake.

Verdens første spillhelt

«Pac-Man» ble den første spillhelten som kunne betegnes som et pop-fenomen. På høyden av sin popularitet ble det produsert utallige mengder med «Pac-Man» leker og konsumentartikler. Det gikk «Pac-Man» tegnefilm produsert av Hannah-Barbera (studioet bak blant annet The Flintstones og Smurfene) på Barne-TV og det kom ut en plate med spillrelaterte låter kalt «Pac-Man Fever» fra en Amerikansk duo kalt «Buckner & Garcia». Til tross for «Pac-Man» sin enorme markedsappell fikk Tōru Iwatani, fenomenets opphavsmann hverken lønnspålegg eller royalties for sin oppfinnelse. Han arbeidet seg imidlertid oppover i administrasjonen til Namco og jobbet hos selskapet helt frem til i 2007, da han sluttet til fordel for et professorat på Tokyo Polytekniske Universitet.

GCC, selskapet som utviklet «Ms. Pac-Man» drives fortsatt av de samme folkene som startet det, men i dag produserer de laserskrivere.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3