(PressFire.no): PlayStation 4 og Xbox One utgis ikke før i slutten av november, uten at det har hindret ivrig diskusjon av ytelsesforskjellene mellom dem det siste året.
Om målestokken man bruker er «Call of Duty: Ghosts» og «Battlefield 4» – to av høstens desidert største spill – ser det ut til at Sony-maskinen enn så lenge ligger et hestehode foran.
«Call of Duty»-sjefen Mark Rubin bekrefter i en Twitter-melding at PlayStation 4-versjonen av «Ghosts» kjører i «ekte» 1080p-oppløsning, mens Xbox One-eiere må nøye seg med en oppskalert utgave som egentlig kjører i adskillig lavere 720p.
I en uavhengig måling foretatt av Digital Foundry, er forskjellen betydelig mellom de to konkurrentene i «Battlefield 4» også.
På PlayStation 4 kjører det visst i 1600x900-oppløsning, mens Microsofts nye flaggskip er begrenset til 1280x720 piksler. Ingen av dem greier altså 1080p, som lenge har vært et ideal for neste generasjons maskiner.
Ifølge teknisk anlagte Digital Foundry gir det et merkbart penere og glattere bilde på førstnevnte. Underlig nok skal PlayStation 4-utgaven også ha bedre bildeflyt enn Xbox One, selv om den er tyngre å kjøre.
Nettstedet mener likevel at Microsofts spillboks gjør en mer enn kurant jobb med det grafikktunge krigsspillet.
- Microsoft-konsollen greier å holde tritt til tross for den den uomtvistelige, målbart dårligere ytelsen innen både oppløsning og bildeflyt, konkluderer de.
Begge de kommende konsollversjonene av «Battlefield 4» blekner likevel i forhold til en kraftig spill-pc, som tilsynelatende er langt foran ytelsen deres.
Blant annet kan den kjøre skytespillet i uskalert 1080p-oppløsning, noe som skal være av sentral betydning for kantutjevningen og bildekvaliteten.
- Pc-utgaven demonstrerer fordelene med å kjøre på full 1920x1080-oppløsning og 4x MSAA (kantutjevning, journ. mrk.) setter inn nådestøtet hva bildekvalitet angår, skriver Digital Foundry.
Det går en anelse mot påstandene til Linus Blomberg, det svenske «Just Cause»-studioets tekniske guru, som hevdet at PlayStation 4 finter ut de fleste pc-er i årene framover.
Konsollversjonene skal tilsvare innstillingen high i dataversjonen, som er hakket under toppnivået ultra.
Målingene går mot påstandene til flere erfarne spillutviklere som har bedyret at Xbox One og PlayStation 4 er påfallende like under panseret.
Grafikklegenden John Carmack har tidligere hevdet at den praktiske forskjellen mellom de to rivalene er forsvinnende liten.
- Det er nesten utrolig hvor like evner disse maskinene har. Hvordan egenskapene deres i essensen er like, hevdet han under et foredrag tidligere i år.
«Resident Evil»-skaperen Shinji Mikami har også insistert på at det egentlig ikke er noen forskjell på Xbox One og PlayStation 4.