- PlayStation 4 gir «Watch Dogs» et ekstra dytt

- Mer enn bare grafikk, sier skaperne.

24. februar 2013 15:15

(PressFire.no): Under PlayStation 4-annonseringen i uken som var ble etterlengtede «Watch Dogs» avslørt som ett av lanseringsspillene til den nye Sony-konsollen.

Nå snakker utviklerne hos Ubisoft Montreal varmt om konsollen og dens egenskaper.

- Hver eneste bestanddel av spillet har muligheten til å bli presset ytterligere. Troverdigheten til grafikken er en ting, men det er mer enn bare grafikk, sa produsenten Dominic Guay i et intervju med Digital Spy.

Kunstige avgjørelser

- I forhold til PlayStation 3 blir det som å holde et forstørrelsesglass over i spillet, mente han.

- Alle grunnleggende, innovative deler av «Watch Dogs» kommer til å være det samme på alle plattformer. Men på PlayStation 4 får vi muligheten til å dytte bestanddelene enda lenger, sa Guay.

- Ta vinden som eksempel, og hvordan alt den blåser over i byen reagerer. Slik er det, når noe hender, må alle kunstige intelligenser gjøre en avgjørelse om hvordan de skal reagere.

- Vi kan bruke mer tid i hver individuelle kunstige intelligens med en kraftigere maskin, og gi de flere muligheter; Hvordan skal jeg reagere her? Hvor skal jeg løpe, skal jeg ringe politiet? og så videre, forklarte han.

Spillet handler om hackeren Aiden Pearce som stort sett kan kontrollere byens digitale nettverk igjennom hans mobiltelefon. Han har tilgang til hele byens overvåkningssystemer, og kan på den måten se hvor det er på vei til å bli trøbbel.

Tetthet i en åpen verden

«Watch Dogs» er en åpen verden der du kan havne på alt fra større motorveier til lugubre smågater. 

- Spillet vårt er en åpen by der du kan sette deg i en veldig rask sportsbil og kunne kjøre i 240 kilomter i timen. Det typiske med slike spill er at man bytter bort størrelse med tetthet, men vi vil ikke gjøre det.

- I «Watch Dogs» skal man kunne hacke nesten hva som helst, og om du havner i en gate der det ikke finnes noe så faller poenget litt bort, forklarte Guay.

PlayStation 4 ble annonsert med åtte gjerners AMD-prosessor og 8 GB GDDR5 RAM, noe som er en betydelig oppgradering fra dagens konsollgenerasjon.

- Vi vil ha mange mennesker man kan spionere på, vi vil gi spilleren mye å gjøre. Vi må beholde tettheten samtidig som vi har størrelsen, og da hjelper minnet i PlayStation 4 veldig.

Mobiltelefonen i handen

PlayStation 4 kommer med en ny versjon av sin klassiske Dual Shock-kontroll.

Den nye versjonen har ikke lenger Start og Select-knappene midt på kontrollen, i stedet har den en liten pekeskjerm der i stedet.

I videoen (du kan se under saken) som ble sluppet under avsløringen på onsdag, kan man se Pearce bruke sin sofistikerte smarttelefon til å sprenge sikringsbokser, rane minibanker, og aktivere veisperringer for å nå sine mål.

Denne pekeskjermen mener Ubisoft å kunne utnytte til «Watch Dogs». Smarttelefonen som Pierce bruker skal nemlig kunne kontrolleres direkte fra kontrollen.  


«Watch Dogs» er sammen med PlayStation 4 også annonsert til Wii U, PlayStation 3 og Xbox 360. PlayStation 4 er annonsert for julesesongen 2013. 


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3