(PressFire.no): Det er vanlig at et blankpolert bilspill får en sentral plass i forbindelse med lanseringen av en ny konsoll.
«MotorStorm» var et slikt eksempel da PlayStation 3 først kom ut i Japan i 2006, året etter i Europa. Bak dette spillet står Evolution Studios.
Disse britene har allerede snust på Sony-arrangementet, den 20. februar, og det via Twitter. Selvsagt hadde de med seg et nytt spill til PlayStation 4-avdukingen i New York City.
- Elsker du det bare ikke, når ryktene stemmer!
Slik åpner Matt Southern i Evolution sitt innlegg på PlayStation-bloggen, der han bretter ut «Driveclub».
Spillet ble annonsert på Sony-pressekonferansen natt til torsdag.
Dette er racing skildret i førsteperson, der det sosiale aspektet henger høyt. Det handler om lidenskap for biler – og å skape et univers der likesinnede bilgale lett kan koble sin interesse sammen, beskriver Matt Southern.
- Da jeg ble del av Evolution for ni år siden, var det første konseptet jeg jobbet med et bilspill som utelukkende handlet om racing med venner. Det kombinerte de beste bilene, de mest spektakulære veiene i verden med gameplay som var fullstendig fokusert på lagbasert racing, skriver Southern.
På pressekonferansen natt til torsdag fortalte han at tiden nå var riktig. Konseptene Evolution jobbet med for nesten et tiår siden var ikke mulig å realisere den gang.
- Vi har ventet på at teknologien skal være i stand til å formidle vår visjon, proklamerte studiosjefen.
- Da vi fikk vite at den nye PlayStation var på vei, skjønte vi at tidspunktet var riktig for å gjøre «Driveclub»-drømmen til virkelighet.
Den nye Sony-maskina har stort fokus på å åpne opp for at spillopplevelsen ikke trenger å være bundet til stua. Det var noe som ble gjentatt gjennom pressekonferansen.
Gjennom programmer til smarttelefonen din, et nettbrett eller laptop, skal du kunne sosialisere med andre PS4-eiere – planlegge neste spilløkt, chatte eller rett og slett spille videre, selv om du er på farta.
Dette blir viktig – også i «Driveclub».
- Vi skapte nettdesignløsninger som viste hvordan du kunne koble deg til andre mennesker, og få tilgang til klubben din også når du ikke var i stua, mimrer Matt Southern om konseptene de begynte å tenke på for ni år siden.
Evolution Studios forrige spill, «MotorStorm RC», ble et prosjekt der spillskaperne fikk mulighet til å teste ut noen av disse idéene.
- Vi brukte vårt PlayStation Vita-lanseringsspill som en slags bro mellom «MotorStorm» og «Driveclub», der vi testet våre teorier om å koble til sosiale nettverk med asynkron, konkurransedrevet racing på flere enheter – samtidig. Det fungerte veldig bra, sier Southern.
Spillet utvikles eksklusivt til den nye PlayStation-konsollen.